Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Med husbil till Ahrdalen och Moseldalen september 2014

Husbil i TysklandPosted by Admin 17 Nov, 2014 08:28

2 september 2104, Göteborg - Heiligenhafen

Avgång 9.22 efter tankning och mer luft i däcken på macken hemma. Vi körde i vårt 2-timmars tempo och stannade på rastplatsen i Erikslund för en fikapaus, fortsatte sedan förbi både Malmö och Köpenhamn i ett nafs.

Vid 14-tiden nådde vi Farö för en lunch med havsutsikt. Vi skulle sätta över kylskåpet på gasoldrift under pausen men det fungerade inte. Efter några svordomar, lite trixande och skruvande fick vi igång kylen på gasol, puh. Vi förstår inte riktigt vad som var fel...

Vi tog färjan 16.15 över till Puttgarden och körde till ställplatsen i Heiligenhafen. Det fanns ganska gott om plats, men det var "vild parkering" och oklart var man hittade el. Vi lyckades efter en stund hitta en bra plats med el.

Efter en välförtjänt middag gick vi en kvällspromenad till stranden alldeles intill, och vidare in i centrum. Där fanns gott om restauranger och verkade mysigt, men lite ödsligt så här års på en tisdag kväll.

3 september 2014, Heiligenhafen - Remagen

Vi startade vi 8.30 tiden och handlade på Edeka, en fin butik vid utfarten Heiligen hafen mitte. Utanför Hamburg hamnade vi i bilkö på grund av av vägarbete, en dryg halvtimma i kö kändes lång.

Vi passerade Köln vid 16-tiden, det var mycket trafik och långa köer. GPS:en lurade ner oss på fel sida av Rhen och tyckte att vi sedan skulle ta färja över floden. Efter en stunds väntan på färjan i Linz bestämde vi oss för att köra till närmast bro söderut istället. Det var en fin väg utmed Rhen och vid halv sjutiden nådde vi vårt mål: Remagen och Goldene Meile camping. Vi var trötta efter en lång och intensiv dag på autobahn, och efter en promenad på campingen, lite ost och kallskuret i magen, då kändes sängen väldigt skön.

4 september 2014, Remagen - Mayschoss

Vi körde från Remagen och genom Ahrdalen till Altenahr där vi vände om och åkte tillbaka till Mayschoss och ställplatsen vid järnvägsstationen. Ahrdalen är smal och floden liten, men naturen är vacker och bitvis dramatisk med branta höga klippor. Överallt odlas det vin.

Vi hade funderingar på campingen i Mayschoss men den var full av lång-campare och låg lite off jämfört med ställplatsen. Efter lunch tog vi cyklarna och gav oss iväg mot Altenahr. Cykelvägen var fin i början men sedan fick vi cykla en liten bit på den smala och trafikerade vägen vilket inte var lika trevligt. Altenahr har ett mysigare centrum med lite fler butiker, restauranger och uteserveringar än Mayschoss. Vi drack federweisse och lyssnade på ett gammalt klockspel innan vi återvände.

På vinkooperativet Winzer i Mayschoss gick vi en guidad tur i vinkällaren och efteråt
bjöd dom på ett glas vin. En trevlig tur som bara kostade 3€, men guidningen var enbart på tyska. Det spännande med Ahrdalen är att man gör mest rött vin här, till skillnad från övriga Tyskland.

Turistinformationen i Mayschoss var obefintlig, men vi hittade en i Altenahr och kunde
köpa en karta för att planera nästa dags vandring på Rotweinwanderweg.

5 september 2014, Mayschoss och vandring

Dagen började med lite regn när vi vaknade och åt frukost, men sedan sprack det upp
och blev soligt och fint. Vid tio-tiden gick vi iväg på vår vandring längs Rotweinwanderweg mot Ahrweiler. Vi kom snabbt upp till vinodlingarna och en vacker utsikt över dalen. Det var fantastisk fint, lätt att gå och en väl markerad led. Underlaget varierade: asfalt, grus och smal stig, vi klarade oss bra med ordentliga gympaskor. Efter två timmar tog vi kaffe och macka på en bänk med utsikt över Dernau och fortsatte sedan mot Mariental där vi hade tänkt ta tåget in till Ahrweiler. Trots skyltar om tåg i Mariental så fanns det ingen station där, vi bestämde oss för att fortsätta till fots mot Ahrweiler på en stig utmed vägen och floden. Efter ett tag utan skyltar blev vi osäkra på om vi var på rätt väg och återvände till Mariental för att äta lunch och planera om. Där hittade vi ett enkelt ställe utmed vägen som serverade jättegod potatissallad med korv och öl. Efteråt testade vi på att dricka federroter, den smakade gott som dessert.

Stärkta av maten och med goda råd från servitören följde vi cykelvägen mot Ahrweiler som var betydligt kortare än Rotweinweg. Ganska trötta nådde vi Ahrweiler vid halv fyratiden, vi kikade in på campingen som ligger fint vid floden och nära Altstadt, den var fullsatt. Vi promenerade in genom stadsmuren och in i centrum, det var jättefint med gamla, vackra hus, många restauranger, uteserveringar och butiker. En vinfest skulle just börja och vi passade på att smaka några olika viner. Bubbel, federweisse, en röd frühburgunder och sedan två vita viner. Vi blev inte så imponerade av vinerna här, tyckte dom var dyra i förhållande till smaken. Frühburgunder fick bäst betyg på den här lilla rundvandringen.

Det var kul att studera festfolket och lyssna på tysk populärmusik en stund, men efter en lång dag var det tid för oss att ta tåget tillbaka till husbilen i Mayschoss. Det var fredag kväll och det började bli fullt på ställplatsen, men vi hade en bra plats.

6 september 2014, Mayschoss - Wintrich

Vårt mål för dagen var Moseldalen och Traben-Trarbach för att se gamla stan som vi missade förra gången vi var där. Vi körde längs Ahrdalen mot Nürnberger ring och sedan Cochem där vi åkte utmed Moseldalen till T-T. Vi hade hoppats få plats på den nya ställplatsen men det var fullt när vi anlände vid 13-tiden på en lördag. Vi körde till campingen som ligger någon kilometer bort och fick sista platsen för husbil. Vi var tveksamma till platsen som var ojämn och spårig, men vi körde in och sedan var vi fast i det mjuka gräset. Det behövs inte mycket för att en tung husbil ska slira och vi kom ingenstans. Vi tillkallade hjälp för att skjuta på bilen, la grus runt hjulen och kom sedan loss utan större problem. Med leriga framhjul lämnade vi campingen och Traben-Trarbach, det är inte meningen att vi ska få se gamla stan här.

Vi fortsatte att leta övernattningsplats och det slutade med att vi körde till Wintrich ställplats som vi varit på tidigar. Det fanns några få platser kvar och vi fick en skaplig plats med el. Klockan var halv fyra och vi hade bara ätit varsin banan sedan frukost, så nu blev det snabbt fram med macka och kräm för att stoppa den värsta hungern, och sedan kaffe och croissant med choklad.

Vi gick en runda i Wintrich som är en ganska liten och öde by, men några restauranger och lite vinförsäljning finns. På kvällen gick vi till restaurang Sankt Michael som ligger fint med utsikt över Mosel. Ett mycket trevligt ställe där vi åt och drack gott av tyska läckerheter. Deras vita, torra viner är riktigt goda.

7 september 2014, Wintrich och Bernkastel-Kues

Vi började dagen med att cykla till Sankt Michael för att köpa vin, vi hade druckit två goda viner kvällen innan och fick prova ytterligare ett som var i vår smak. Det blev en låda på pakethållaren när vi cyklade "hemåt". Vinet packades snabbt in i bilen och cyklarna packades om för en tur till Bernkastel-Kues och vinfestival.

De 12 kilometrarna gick lätt på fina cykelvägar, det var svårare att hitta en parkeringsplats för cyklarna men det ordnade sig. I Bernkastel var det full fart med massor av vin- och mat-serveringar av olika slag. Vi provsmakade några olika vita viner och åt nygrillad lax med god sås och brötchen. Man kunde se hur laxen grillades vertikalt över brinnande ved och kol, den serverades direkt, varm och jättegod.

Vi promenerade upp på smågatorna i stan och stannade till i ett hörn där en blåsorkester spelade musik för glatta livet. Publiken applåderade och sjöng med, orkestern dansade, det var en otrolig stämning. När vi gick vidare såg vi att folk började positionera sig utmed huvudgatan och förstod att här kommer det bli något.

Vi ställde oss längs gatan och väntade och klockan 14 började en parad med massor av orkestrar, utklädda människor och utsmyckade fordon. Flera paraddeltagare bjöd på vin till alla som sträckte fram ett glas, men vi hade inget. Vilken miss vi gjorde när vi lämnade tillbaka våra vinprovarglas, nu förstod vi varför folk hade glasen hängande runt halsen.

Det var mycket folk och trångt på gatorna, men bara glada miner och mycket musik när vi började ta oss tillbaka. Efter ett restaurangbesök cyklade vi hemåt, glad och nöjda med en dag fylld av överraskningar. Vi hade ingen aning om att medelålders tyskar kunde vara så dansanta, spontana och sprudlande på söndag eftermiddag.

8 september 2014, Wintrich - Greven

Vi gav oss iväg kvart i tio efter alla bestyr med vatten och toa. Brödbilen råkade stanna precis jämte oss när vi var klara, det var bara att gå dit och köpa några brötchen och lite gott till kaffet, precis vad vi behövde inför färden hemåt.

Vi lämnade Moseldalen genom att åka norrut till Welen och sedan väg 50 till autobahn 48, en jättebra väg och lagom brant. Resan mot Greven gick bra även om det tidvis var mycket trafik och några stora vägarbeten.

Vid halv-fyratiden nådde vi ställplatsen utanför Greven, en gammal favorit i repris som var lika trevlig som alltid. Vi fick snabbt en bra plats, tog ut stolar och bord för en fika i solskenet. Senare blev det mat på restaurangen i hamnen bredvid, grilltallriken var enorm och smakade mycket gott.

9 september 2014, Greven - Grossenbrode

Vi kom iväg strax före nio och färden gick bra i en dryg timma då vi fastande i bilkö i 1,5 timma. A1 var avstängd på grund av trafikolycka och/eller vägarbete. Resten av resan löpte på ganska bra och vi var i Heiligenhaven vid halv fyratiden. Ställplatsen var ganska full och bilarna stod huller om buller. Vi bestämde oss för att köra till Grossenbrode istället som ligger cirka en mil nordost. Där finns en camping och två ställplatser. Vi valde ställplatsen intill campingen som var väldigt trevlig.

På vägen från Heiligenhafen hade vi stannat vid Edeka och köpt grillad kyckling, varsin sallad, bröd och Flensburger öl. Nu blev det fest i husbilen, sista kvällen för i år. Vi promenerade ner till stranden, där fanns många restauranger men endast några få var öppna. Hit borde vi åka när det är lite varmare och mer öppet.

10 september 2014, Grossenbrode - Göteborg

Vi gick upp vid halv sjutiden och kom iväg före nio till Heiligenhafen, först till mataffären för att köpa med lunch-mackor och fikabröd, och sedan till Calles för att inhandla "vinterförrådet". Butikerna var nästan folktomma så det gick snabbt att handla.

Det var ingen rusning på färjan heller så allt gick fort och smidigt. Resten av resan gick också bra och vi var hemma strax efter 18.