Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Helsingborg och Helsingör, augusti 2014

Husbil i SverigePosted by Admin 13 Nov, 2014 12:27

12-14 augusti 2014, Helsingborg och Helsingör

"Mini", som nu är elva år och börjar växa ikapp oss, skulle åka med oss i husbilen två nätter och vi valde som vanligt resmål efter väder. Vi gav oss iväg mot Skåne och eftersom "Mini" har en förkärlek till lax stannade vi vid Laxbutiken i Heberg. Det fanns mycket att välja på och det var svårt att bestämma vilken som såg godast ut. Vi valde 4 olika sorter: gravad med vitlök, respektive ingefära och lime, kokt dill-lax och varmrökt lime och chili lax. Fisken åkte in i kylskåpet och vi gick till glass-caféet i samma byggnad och åt glass med massor av goda tillbehör.

Vi var framme i Helsingborg och Råå vallar camping vid 18:30-tiden och det fanns gott om platser att välja på. Vi var hungriga och kokade genast potatis och gjorde rom-sås som vi åt till de olika laxsorterna från Heberg. Den gravade med lime och ingefära blev en favorit.

Nästa dag gick vi upp vid 8-tiden och så småningom tog vi bussen in till Helsingborg
och färjan över till Helsingör. Där promenerade vi till Kronborgs slott, tittade på en staty av Herakles, gick vidare till varvsmuseet och ytterligare en staty, en blänkande "Han", som är förvillande lik den mer berömda "lille havfru" i Köpenhamn.

Nu började magarna knorra och det var hög tid för lunch. Vi letade oss fram på smågatorna och hamnade på Gästgivaregården. Både hamburgare och spättafilé smakade gott.

På kvällen spelade vi äventyrsgolf på campingen och yatzy i husbilen. Det slutade med att en av tärningarna försvann, det finns alldeles för många hål i golvet på en husbil....

Nästa dag åkte vi hem igen och stannade åter i Heberg, vi måste köpa hem lite favoritlax till väntande föräldrar och förstås äta en glass till.

Det är alltid lika kul att resa tillsammans med "Mini".