Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Strömstad och Koster, maj 2014

Husbil i SverigePosted by Admin 02 Jun, 2014 12:00

28 maj 2014, Göteborg - Strömstad

Kristi Himmelsfärdshelgen stod för dörren och solen strålade över Bohuslän. Vi gav oss av på onsdag förmiddag och körde E6 norrut. Lunchen intogs på den fina rastplatsen Femstenaberg söder om Strömstad . Vi hade gott om tid och bestämde oss för att åka till Nordby shoppingcenter. Här finns hur mycket butiker som helst och vi fastnade i Sportshopen och i en enorm godisbutik, Gottebiten.

Eftersom detta är en helg som firas även av norrmän hade vi förbokat plats på Lagunen camping och ställplats, 3km söder om Strömstad. Vi ville prova på deras bobilplatser som är anpassade till husbilar. Platserna är riktigt lyxiga och har stenlagda uteplatser, eget avlopp för gråvatten, vattenutkast med slang, el, internet och TV.

När vi anlände på onsdag eftermiddag fanns det gott om plats på hela campingen och vi kunde njuta av vår middag i lugn och ro på uteplatsen.

29 maj 2014, Strömstad på cykel

Vi tog cykelbanan in till Strömstad centrum och parkerade cyklarna vid norra hamnen för att kolla upp färjan till Koster och besöka turistinformationen. Centrum känns ganska litet, men ligger fint vid vattnet. Hamnen var full av lyxiga båtar från Norge och det fanns gott om restauranger.

Vi strosade runt i centrum och såg några roliga butiker som tyvärr var stängda Krist himmelsfärdsdag. Istället för shopping blev det kaffe med skolbröd på Kaffedoppet vid Bukten. Efter fikat cyklade vi ut från centrum till Blomsholmen och tittade på fornlämningar. Där finns bland annat en mäktig skeppssättning som är 42 lång och har 49 resta stenar.

När vi återvände på sena eftermiddagen var campingen nästan fylld av norrmän och det var party hos "grannen", gårdagens lugn var som bortblåst. Vi tog en promenad på campingen, ner till stranden, längs vattnet och upp på höjden, här finns många fina campingplatser med utsikt.

30 maj 2014, Sydkoster på cykel

Vi gick upp tidigt för att cykla in till Strömstad och ta färjan till Kosteröarna klockan 10. Vi tog med våra cyklar på färjan för att kunna trampa runt på Sydkoster, men det går även att hyra cykel på ön. Vägarna är smala och oftast av grus, trafiken är mycket lugn och består av gångtrafikanter, cyklar, golfbilar och någon enstaka traktor och Segway.

Första stoppet gjorde vi på Kosters trädgårdar, ett mysigt ställe där det fanns både växter och konst att njuta av, och ett trevligt café. Vi drack kaffe och åt muffins som var pinfärska, fortfarande varma. Efter ytterligare en liten stund på sadeln nådde vi kyrkan och foten på Valfjället. En lång trappa och en välpreparerad stig ledde upp till toppen där man har en fantastisk utsikt över Kosterskärgården.

Vi cyklade vidare till Kyrkosunds lilla fina hamn och sandstrand. Där gick vi runt och njöt av solen och utsikten ett tag innan vi fortsatte till Ekenäs. På Kosters rökeri åt vi goda räksmörgåsar och gick sedan till Naturrum. Där togs vi emot av en trevlig och kunnig kille som berättade om djur och växter i deras akvarium. Det var jättekul att få lära sig lite om sjöstjärnor, musslor, krabbor och andra djur och växter i våra egna vatten.

Efter en lång och härlig dag med sol och hav tog vi färjan tillbaka till Strömstad. På hemvägen passade vi på att titta in i Tillbehörsbutiken, som hade massor av bra prylar till campare och husbilar.

31 maj 2014, Strömstad - Göteborg

Vi lämnade Lagunens camping på förmiddagen och gjorde ett kort stopp på ställplatsen i Hunnebostrands hamn innan vi for hem.