Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Österlen, augusti-september 2013

Husbil i SverigePosted by Admin 14 Nov, 2013 14:27

30 augusti 2013, Göteborg - Åhus

Vi gav oss iväg från Göteborg på fredag eftermiddag. Det tog cirka 3,5 timma att köra till Åhus där vi tog in på Regenbogens campingen vid havet. En stor camping med mycket tallar och en fin sandstrand. Efter en kort promenad för att se havet och stranden åt vi räkor (medtagna från västkusten) och drack bubbel. Det är ju ändå fredag.

31 augusti 2013, Åhus och Yngsjö

Vi cyklade in till Åhus centrum ett par kilometer från campingen. På turistbyrån fick vi en cykelkarta och information om Åhus. Glass verkar vara en stor grej här så vi cyklade till Glass-pråmen och åt varsin jättegod strut.

Cykelturen gick sedan vidare till Yngsjö, cykelvägen var varierande och vi tyckte mest om den delen som gick på en bred skogsstig. I Yngsjö började regnmolnen torna upp sig runt oss och vi bestämde oss för att ta det säkra före det osäkra och återvände med hög hastighet till Åhus. Vi hann precis ta skydd under ett utskjutande tak vid "Absolut-fabriken" när det kom en ordentlig regnskur.

Efter regnet åt vi varsin hamburgare på Glass-pråmen och gick sedan en tur i Åhus centrum innan vi cyklade tillbaka till campingen. När vi klev av cyklarna kom nästa skyfall och vi skyndade oss in i husbilen. Det kom en ordentlig skur och tallarna släppte ner en massa skräp på vår husbil.

1 september 2013, Åhus - Kivik - Simrishamn - Göteborg

Det blev betydligt kallare efter regnet som föll igår och idag blåser det kraftig. Vi bestämde oss för att köra runt lite på Österlen med husbilen. Första stoppet blev Kivik där vi gick en tur och köpte jättegoda äpplen.

Vi fortsatte till Simrishamn och parkerade husbilen nere vid vattnet. Jeans och vindjackor åkte på innan vi gick en tur i centrum och åt en jättegod pizza på Apotekarns trädgård. Förutom god mat fanns här massor av spännande växter och prylar att titta på. Mysigt ställe.

Vädret och väderprognosen visade fortsatt blåst och regn på Österlen, vi bestämde oss för att åka hem då vädret på västkusten verkade bli bättre!