Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Med husbil till Alsace 2013

Husbil i FrankrikePosted by Admin 22 Aug, 2013 09:40

3 juli 2013, Göteborg - Aabenraa

Målet för resan är Alsace, cirka 150 mil, som vi tänkt dela upp på tre dagars körning. Idag gav vi oss iväg vid 9-tiden, körde via Öresundsbron och Stora bält bron, och nådde Aabenraa vid halv-femtiden. Vi åkte direkt till ställplatsen i Aabenraa's småbåtshamn där det fanns gott om plats.

Efter middagen gick vi in till centrum och gamla stan som ligger alldeles i närheten. Där finns mysiga gågator och små torg, massor av butiker och några restauranger. Tyvärr var det mesta stängt när vi kom vid 19-tiden, men mat och dryck gick att få tag i.

4 juli 2013, Aabenraa - Dransfeld

Citti i Flensburg var vårt första mål för dagen, där köpte vi mat, vin och öl att ha med på resan. Till lunch köpte vi jättestora mackor med skinka och surkål. Resan gick väldigt bra till Hamburg, men när vi sedan letade efter en rastplats för att inta vår lunch så började problemen. Det var fullt på alla ställen söder om Hamburg, vi var inne på tre stycken innan vi till slut hittade autohof Soltau heide. Där var det gott om plats och vi kunde äta i lugn och ro. Vi körde vidare på autobahn A7 som med husbil var en väldigt skakig och ojämn färd i många mil söder om Hamburg.

Vi hade tänkt övernatta på campingen i Hann. Münden's centrum, men vi vågade inte köra dit då bron över till den lilla ön där campingen låg, bara klarade 3ton. Ställplatsen strax intill var fullsatt så vi fick leta vidare. Vi hamnade på campingen i Dransfeld, 15km från Hann. Münden. Den var ok men inte riktigt vad vi hade tänkt oss.

5 juli 2013, Dransfeld - Ihringen

Vi åkte på A7 en bit till och bytte sedan till A5 som var en fin motorväg i början, men sedan kom det massor av vägbyggen och några mindre bilolyckor med "stau" som följd. Vägen förbi Frankfurt var femfilig och och trafiken flöt förbi utan problem.

Vi vek av från autobahn i Teningen för att köra 18 km till campingplatz Kaiserstuhl i Ihringen. Det tog en bra stund då vi hamnade inne i Eichstetten där vi inte kom fram med husbilen som GPS:en önskade. Istället fick vi göra en rundtur och ta "lastbilsvägen" utanför Eichstetten och på krokiga och smala vägar ta oss till Ihringen.

På kvällen vilade vi vid husbilen och åt lite plockmat: mozzarella, tomat, oliver, salami, ost och bröd. Avslutade med fantastiskt goda tyska jordgubbar.

6 juli 2013, cykeltur Ihringen - Breisach

Vi började dagen med att cykla in till Ihringen för att "reka", först turist-informationen, sedan Ereka (mataffär). Vi handlade mat och köpte en cykel-och vandringskarta över Kaiserstuhl.

Här finns massor av cykel- och vandrings-vägar som är väl utmärkta och går bland odlingar och mellan små byar. Vi cyklade till Breisach, en av de större orterna, där åt vi lunch och strosade omkring i gamla stan och upp till den väldiga kyrkan. Där hade man fin utsikt över vinodlingarna och Rhen. Vi köpte vin på vinoteket i centrum av Breisach och fortsatte sedan vår cykeltur genom odlingar av majs, grönsaker, frukt och druvor, och återvände svettiga och trötta till campingen för att pusta ut en stund.

På kvällen cyklade vi till Ihringen för att äta, det finns flera trevliga restauranger med uteserveringar och vinförsäljning. Vi åt varsin god sallad på Karle's Weinkrügle.
Väder: 27 grader varmt och sol, vi sökte skuggan.

7 juli 2013, cykeltur runt Ihringen

Vi trivdes så bra på campingplatsen och i Ihringen att vi stannade en dag till för att göra ännu en cykeltur mellan byarna. Nu tog vi oss österut och passerade Merdingen, Bötzingen och Wasenweiler. Det var söndag och mycket var stängt i byarna, men det var väldigt många cyklister ute på söndagstur. Vi stannade för lunch på Gasthaus Sonne i Wasenweiler, god mat och gott vin serverades på en mysig utegård.

På eftermiddagen vilade vi en stund vid husbilen och gick sedan till badet, som ligger alldeles intill campingen, för att svalka oss. Där var det förstås massor av familjer och lekande barn, men vi fick oss i alla fall ett svalkande dopp.

På kvällen njöt vi av svalare luft, grillade tyska korvar och åt vitkålssallad.
Väder: 27 grader varmt och sol med lite moln, vi sökte skugga igen.

8 juli 2013, Ihringen - Eguisheim

Vi körde in till Ihringen för att ta ut pengar och köpa vin. Kaiserstühler winzer har en fin (men lite tråkig) butik där vi köpte några flaskor vitt. Sedan bar det av mot Frankrike och Eguisheim, det tog inte lång stund att köra och vi var där vid 11.30-tiden. Det fanns gott om plats på campingen och vi valde en skuggig plats då det fortfarande var soligt och mycket varmt.

Efter lunch i husbilen gick vi ner till byn. Eguisheim är väldigt charmigt med trånga gränder, gamla korsvirkeshus och mycket blommor. På flera tak såg och hörde vi klapprande storkar. Överallt i byn finns det möjlighet att prova och köpa viner, men det saknades en bra mataffär.

Vi återvänder till husbilen med tre flaskor vin, två ostar och en baguette. Efter en stunds vila och dusch var vi återigen på väg till byn. Då fick vi se en stork som promenerade inne på campingen. Fram med kameran!

Vi åt en mycket god och mättande rätt, choucroute, med fem sorters kött och korv på en bädd av välsmakande surkål. Till det drack vi en Pinot de noir de Alsace. Restaurangen heter Caveau Heuhaus och var verkligen trevlig.
Väder: sol och cirka 30 grader. Varmt!

9 juli 2013, Eguisheim och besök i Colmar

På förmiddagen gick vi till Wolfberger's vinförsäljning, provsmakade crémant-viner och köpte några riktigt goda mousserande viner för 7.60€ per flaska. Efter en lätt lunch i husbilen åkte vi med bussen till Colmar. Den tog 45 minuter och körde en lång omväg genom vinodlingar och små byar innan den fortsatte mot stan. I Colmar strosade vi runt på gatorna, tittade på gamla hus och kikade in i några butiker. "Lilla Venedig"var en pittoresk del av stan där det till och med fanns några "gondoler" i kanalen. Vi åt en god lunch som bestod av tarte flambé och sallad. Tarte flambe är en variant på pizza med väldigt tunn botten och creme fraiche istället för tomatsås.

Det var inte helt lätt att hitta rätt busshållplats för att åka tillbaka till Egeuisheim, men med hjälp av andra turister gick det bra. Åter vid husbilen blev det en stunds vila, dusch och sedan vin med lokala ostar.
Väder: sol och cirka 30 grader. Varmt!

10 juli 2013, Eguisheim - Ribeauville

Idag körde vi bara 4 mil men lyckades ändå köra fel på de franska småvägarna. Vi hittade en mataffär på vägen och köpte det nödvändigaste för att klara några frukostar. Vid elvatiden var vi redan framme vid Ribeauville's camping och fick en bra plats i skuggan av några stora träd.

Vi tog cyklarna in till byn's centrum som ligger en knapp kilometer bort. Ribeauville är en jättemysig by med många fina gamla byggnader, en hel del butiker med roliga saker, många restauranger och mängder av vinförsäljning. På turistinformationen fick vi god hjälp, en karta över byn och en cykelkarta så att vi kunde ta en tur mellan byarna runt omkring.

På kvällen blev det grillat vid husbilen och EM i damfotboll på datorn (gratis Wifi som fungerade bra). Sverige spelade sin första match mot Danmark och missade 2 straffar, det blev 1-1.
Även på denna camping fick vi besök av en stork. Den kom gående precis vid vår bil, på gränsen till för nära eftersom vi just höll på att äta.

11 juli 2013, Ribeauville

När jag kom till den lilla affären på campingen kl 8.05 var det 15 personer i kö, men det gick fort framåt och jag fick tag i ett gott mörkt bröd som kallades "les vickings".

Efter frukost gav vi oss iväg på en cykeltur till byarna runt Ribeauville. Det var backe upp och backe ner, knappast några platta delar och ibland var vi tvugna att gå uppför branterna. Vi passerade byarna Hunawihr, Riquewihr, Mittelwihr, Beblenheim, Zellenberg och sedan tillbaka till Ribeauville. I Riquewihr stannade vi för att se oss omkring och äta lunch. Det är en väldigt vacker liten by, men anpassad till de många turisterna. Vi gick in i en affär som sålde julprydnader, den såg väldigt anspråkslös ut från utsidan, men på insidan bredde den ut sig och vi har aldrig sett så mycket olika julprydnader tidigare.

Vi fortsatte vår tur och cyklade bokstavligen i druvodlingarna och hade bitvis en fantastisk utsikt över odlingar och byar. Cykelvägen var väl utmärkt i början men sedan slutade skyltningen och vi var tacksamma för den cykelkarta vi hade fått på turistinformationen. Den användes flitigt för att hitta vägen.

Efter en kort vilostund vid husbilen cyklade vi till vinkooperativet i Ribeauville, ett fint ställe där man kan gå ner i källaren och titta på vinfaten och gamla verktyg, läsa om vinframställning och dess historia. Man kan förstås även prova och köpa vin. Vi fick god hjälp vid avsmakningen och cyklade hem med 6 flaskor på pakethållaren.
Väder: lite svalare idag 23-24 grader, några moln men mest sol.

12 juli 2013, Ribeauville

På förmiddagen cyklade vi till Bergheim som ligger 3,5 km bort. Det är en fin liten by, precis som de byar vi såg dagen innan. Vi tittade på den gamla linden från 1300-talet och letade efter tyska kyrkogården utan att hitta den. På Gustav Lorentz vingård, i utkanten av Bergheim, provade vi viner och köpte med oss några flaskor.

En liten bit från campingen ligger en stor mataffär dit vi cyklade för att handla. På vägen hittade vi en enorm chokladbutik som vi bara måste gå in i. Utbudet av choklad i presentförpackningar överträffade allt vi sett tidigare, men lockade oss faktiskt inte till inköp.

Vi återvände till husbilen för lunch och promenerade sedan till Hunawir där vi gick in i storkparken. Där fanns inte bara massor av storkar utan även pingviner, uttrar, sköldpaddor, ett sjölejon, mm. I en stor pool "uppträdde" några av djuren och man fick se hur dom jagade och åt fisk. Det var en annorlunda, oväntad och kul tur bland djur och natur.

På kvällen gick vi in till Ribeauville centrum för att äta en sista måltid i Frankrike. Vi valde chockrout (igen)och fick in en enorm portion, vi var verkligen hungriga men orkade bara äta hälften av den gryta som serverades. Det var väldigt gott, men vi undrar var dom små franska portionerna med korslagda sparrisar och morötter finns, inte här i alla fall.
Väder: varmare igen och soligt

13 juli 2013, Ribeauville - Greven

Vi vaknade upp till ännu en solig och varm dag, men nu var det dags för hemfärd. Vi gav oss iväg vid 9-tiden och körde enligt vårt 2-timmars schema, d.v.s paus efter 2 timmar vid ratten. Vi körde sydost från Ribeauville, ut ur Frankrike och in i Tyskland. Vi tog A5 och sedan 45 och A1, en omväg jämfört med att köra A5 och sedan A7 men vi tyckte A7 var så dålig på nervägen och dessutom ligger vår favoritställplats i Greven på lagom avstånd utmed A1.

Vi nådde Greven vid 17-tiden och fick den sista lediga platsen inne på den fina ställplatsen. Vi spenderade kvällen med att äta en bit mat i solskenet utanför husbilen och sedan en promenad utmed Ems kanal. På ställplatsen stod en man och motivmålade en husbil. Vi lyssnade på fotbolls-EM för damer, Sverige - Finland slutade 5-0. Hurra vad vi är bra.

14 juli 2013, Greven - Aabenraa

Dagen började bra med fina vägar norrut på A1, ganska lite trafik och knappast några vägarbeten. Lördag och söndag verkar vara nästan långtradarfritt, vilket är en stor fördel när man kör husbil.

Lunchen var mindre lyckad, den intog vi på Serways på en av rastplatserna utmed autobahn. Maten smakade inget alls och vi blev knappt mätta. På parkeringsplatsen såg vi den sämsta av alla usla ekipage vi någonsin sett. Vi förundrades över att dom över huvud taget får vistas på autobahn med en sådan skrotbil, den såg ut att sitta ihop med hjälp av tejp.

Vi fortsatte mot Flensburg och planerade att handla vin och öl på Scandinavian park vid gränsen till Danmark. Vi trängde oss in bland massor av folk och började plocka till oss lite varor men såg då att kön till kassan gick igenom hela den stora affären. Där stod det danskar, svenskar och norrmän på rad med välfyllda kundvagnar. Vi gav upp, lämnade tillbaka varorna, gick ut ur affären och pustade ut. Vi kan ju faktiskt vänta med våra inköp tills i morgon.

Efter en kopp kaffe körde vi mot kusten öster om Flensburg för att leta ställ- eller campingplats. Vi tittade på två stycken vid Langballingholz och Westerholz, men det var så mycket folk och i det närmaste fullsatt att vi bestämde oss för att åka till Danmark och Aabenraa. Vi körde ner till ställplatsen vid hamnen, där fanns det gott om plats och det var lugn och ro. Det var hur enkelt som helst att ställa upp bilen med utsikt mot havet.

På stranden sprang det fyra grabbar och försökte få upp en drake i luften, en pappa stod 30 meter bort och drog i tåtarna, men det gick inte särskilt bra. Undrar hur man gör för att få draken att stanna i luften mer än 15 sekunder? Det fick vi inte veta, men killarna verkade ha kul när dom sprang och kastade sig i sanden.

Vädret: Nu är det betydligt kallare, 13 i morse och och på kvällen hade vi 15 i Aabenraa.

15 juli 2013, Flensburg - Göteborg

Vi åkte tillbaka till Flensburg och Citti för att köpa vin och öl med oss hem. På caféet handlade vi varsin god sallad att äta på vägen. 10.30 lämnade vi Flensburg, körde över Stora Bält-bron och Öresundsbron, och var hemma strax efter 18. Trafiken var ganska tät men lugn förutom att en dansk familjebil tappade en barnvagn på motorvägen i Skåne.