Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Orsa, juni 2013

Husbil i SverigePosted by Admin 14 Jun, 2013 12:03

6 juni 2013, Göteborg - Orsa

Vi hade några lediga dagar runt Nationaldagen och bokade biljetter till inspelningen av TV programmet "Moraeus med mera" som spelas in på Orsa camping.

Vi hade inte räknat med att köra hela vägen (51 mil) från Göteborg till Orsa, men resan flöt på bra och vi var framme i Orsa vid sex-tiden. Vi fick en fin plats för husbilen alldeles nära Orsasjöns strand. På kvällen gick vi en runda på campingen och letade upp det stora tältet där TV-inspelningen görs.

Det var en väldigt fin försommarkväll och långt fram på sena kvällen gick folk i det långgrunda vattnet och några badade.

7 juni 2013, Orsa
Vi tog det lugnt på förmiddagen, cyklade en liten tur runt Orsa centrum och besökte bl.a. turistbyrån och Coop. Tillbaka i husbilen åt vi lunch (färskpotatis och varmrökt lax med romsås) och gick sedan en promenad på vandringsleden vid campingen.

Hela dagen hörde vi hur dom repade i tältet inför kvällens föreställning och vi såg också några artister åka till andra inspelningsplatser på campingen. Vid fem-tiden var det dags att göra sig vacker och gå till TV-inspelningen för att få sina biljetter och platser. Klockan sex släpptes vi in i tältet och en halvtimma senare var det dags för uppvärmning av publiken och inspelning av publikbilder. Vi fick lära oss att applådera ordentligt, skratta högt, och uppmanades att se glada ut, inte titta in i kameran och inte peta i näsan....

Artister på scen denna kväll var: Oskar Linnros, Jasmine Kara, Lisa Nilsson, Sven-Bertil Taube och så Kalle Moraeus förstås. Det blev en del omtagningar på grund av tekniska problem och misstag av bland annat Kalle som ibland glömde vad han skulle säga. Publiken var entusiastisk och artisterna proffsiga. Vi tyckte det var en kul upplevelse.

8 juni 2013, Orsa Grönklitt
Vi vaknade upp till ännu en solig dag och efter frukost cyklade vi till Orsa Grönklitt.
Vi hade frågat på turistbyrån om vägen dit och fått veta att det var 15km och en del uppförsbackar. Det tog oss nästan 2 timmar att cykla, gå, pausa, dricka vatten, till toppstugan på 560 meters höjd över havet. Det betyder cirka 400 höjdmeter från Orsa camping. Det var jobbigt för två som vanligtvis cyklar på plan mark med små backar.

Orsa Grönklitt var ganska stängt och öde, men björnparken var öppen och lika så toppstugan. Uppe på toppen belönades vi med vacker utsikt och lunch på terrassen. Man kan köra bil ända upp och vi var dom enda som hade cyklat dit! Det gick betydligt fortare att rulla ner till Orsa igen, det tog knappt 50 minuter för oss som tog det lugnt och bromsade oss ner i de värsta backarna.

Efter vila vid husbilen och en dusch var det dags för nästa kväll med Kalle Moraeus.
Vi fick en "förhandstitt" på Petra Marklund när hon fotograferades precis utanför tältet där vi stod och väntade. Denna kväll uppträdde förutom Petra: Benny Andersson med Sofia Pekkari, Johan Ulvesson och Magnus Roosman, samt Kim Cesarion, Larz-Kristerz, och Kalle's kör.

9 juni 2013, Orsa - Grebbestad

Vi gick upp med tuppen vid sjutiden och gjorde alla våra morgonbestyr. Lite efter 9 checkade vi ut från campingen och gav oss iväg mot Grebbestad. 43 mil avverkades och vid halv fem-tiden var vi framme. Där valde vi ut en fin husbilsplats på Grebbestadfjordens camping. Vi grillade fläskfilé på vår nya gasolgrill (Cadac safari), den fungerade jättebra och var betydligt enklare att hantera än kolgrillen som vi hade förut.

Efter maten blev det en promenad i kvällssolen in till Grebbestads centrum. Det var väldigt lugnt och bara några restauranger och pubar var öppna. Det märks att det fortfarande är lågsäsong.

10 juni 2013, Grebbestad - Göteborg

Vi gjorde en liten tur ner till Tanumsstrand för att bara titta, sedan till Sportshopen för att handla kläder och äta lunch.