Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Öland, maj 2013

Husbil i SverigePosted by Admin 12 May, 2013 22:08

Vi hade följt väderprognoserna noga inför Kristi himmelsfärds helgen för att bestämma vart vi skulle åka med husbilen. Skulle det bli Danmark och norra Tyskland, eller Österlen, eller den svenska västkusten? SMHI övertygade oss om att Öland skulle få det bästa vädret vilket avgjorde saken, vi åkte till Borgholm. Det visade sig vara ett lyckokast vädermässigt och även på annat sätt då vi upptäckte att det hände en hel del på Öland denna helg. Det var både konstrunda och Öland spirar, och dessutom Porsche-träff i Borgholm.

Ställplatsen i Borgholm ligger väldigt fint vid vattnet men var naturligtvis full med husbilar när vi anlände sent på torsdag eftermiddag. Vi ställde husbilen på Kapelluddens camping där det fanns gott om plats trots att Kabe husbilsklubb hade träff.

De följande dagarna tittade vi bland annat på konstutställningar och trädgårdar i Borgholm, cyklade till Källingemöre och fick en guidad rundvandring i Mia's fina trädgård. Handelsträdgården i Borgholm var väldigt fin och vi lät oss inspireras av vackra växter och köpte med oss ett annorlunda fågelbad.

På lördagen körde vi en runda med husbilen på norra Öland. I Sandvik var det nästan kaos med bilar som parkerade överallt, evenemanget med "Ölands längsta restaurang" var troligen orsaken. Vi gillade inte trängseln utan fortsatte vår färd norröver där det var betydligt lugnare. I Djupvik stannade vi för lunch och en promenad utmed den vackra stranden, miljön kändes väldigt Öländsk här med stenmurar, stenhus och enar. Senare på eftermiddagen slog vi oss ner på Klintagården i Köpingsvik, tog det lugnt en stund och läste en god bok i solskenet.

Nästa dag började alla andra att packa ihop och ge sig av hemåt. Vi skulle stanna en dag till och cyklade en tur till Bredsättra. Där besökte vi Karamellkokeriet och drack kaffe med hembakade läckerheter. Sista kvällen gick vi en fin strandpromenad vid campingen, fågellivet var i full gång och vårblommorna lyste vackert. Vi lyssnade länge på kvittret från grönfinkarna och försökte ta ett foto, men dom små "rackarna" gömde sig alldeles för väl ibland snåren.

Paradisverkstan i Färjestaden är en favorit som har massor av fin keramik. Vi stannade till där på hemvägen för att köpa en present och titta på allt det vackra.