Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Kanarieöarna, januari 2013

VandringarPosted by Admin 25 Jan, 2013 09:30

En sammanfattning av vår vandring på ön La Gomera finns på resgodis.se, nedan följer vår blogg från Kanarieöarna.

6 januari 2013, Göteborg - Teneriffa

Väckarklockan ringde kl. 5:00 för vi ska flyga till värmen på Kanarieöarna och vandra, det var lätt att komma ur sängen trots den tidiga timman.

Vi har köpt flygstolar till Teneriffa med TUI och själva bokat hotell, taxi och färjebiljetter. Planen är att vandra på La Gomera i 8 dagar och sedan vara på Teneriffa i 5 dagar för sol och bad, och kanske lite mera vandring.

Flygresan till Teneriffa gick bra, det serverades god mat på planet, och vid 15-tiden checkad vi in på hotell H10 Big Sur på Los Cristianos, ett vuxenhotell nära stranden. Vi blev överraskade av den lite kyliga vinden och det kalla hotellrummet, men solen värmde och den spanska maten smakade gott.

Vi promenerade till hamnen för att se hur långt det var till färjan som vi skulle åka med till La Gomera nästa morgon. Det var inga problem att gå dit, men med två tunga resväskor skulle det bli lite jobbigt, vi bestämde oss för taxi.

7 januari 2013, Teneriffa - La Gomera

Vi hämtade ut de förbokade biljetterna på Fred Olsens färjeterminal och låste in våra resväskor i bagagevagnarna som stod på hamnplanen (man behövde 1€ mynt för låsen). Den lugna båtfärden över till La Gomera tog 45 minuter och gick till San Sebastian. Vi kände genast ett helt annat lugn än det vi upplevde i går eftermiddag på Teneriffa, sköööönt.

Vi hämtade vår hyrbil på Hertz, som hade ett litet kontor i färjeterminalen, och körde sedan mot Valle Gran Rey. Vägen dit var krokig och fantastiskt vacker med massor av fina utsiktsplatser där branta klippor mötte havet och överallt massor av kaktusar, palmer och gröna växter. Trafiken var nästan obefintlig, vägen asfalterad och väldigt fin att köra på. Med några stopp för fotografering så tog det oss cirka 1,5 timma att köra till Valle Gran Rey. Vi hade bokat ett lägenhetshotell, Baja del Secreto, som låg alldeles nere vid havet och vi hittade en parkering på gatan utan problem.

Lägenheten var verkligen rymlig och hade ett sovrum, ett stort allrum med kök och en jättestor terrass med havsutsikt. Vi kände direkt att vi skulle trivas här och gick ut på upptäcktsfärd i byn. Precis intill hotellet fanns en liten matbutik och en restaurang och det tog 5 minuter att gå till huvudgatan där det fanns fler affärer och bagerier. Vi letade upp den web-kamera som vi suttit hemma och kikat på. Den låg bara några hundra meter från hotellet.

På kvällen hittade vi en liten, enkel och mysig "tapas restaurang" med en fantastisk utsikt över havet och solnedgången. Tinto de la casa (husets röda vin) smakade riktigt gott till den spanska maten.

8 januari, vandring Valle Gran Rey mot Arure

Det började ljusna vid halv åtta-tiden på morgonen och det var 18 grader varmt på terrassen. Vi åt frukost och gjorde några extra mackor att ta med på vandringen. Turen inleddes med en promenad utmed havet till La Playa och fortsatte sedan upp, förbi bananodlingarna, till La Calera och vandringsleden som går till Arure. Vår plan var egentligen att mjukstarta med en vandring i ravinen lite längre upp, men när vi såg leden och vandrarna på väg uppför bergssidan så ändrade vi oss. Ravin lät lite mörkt och inte så spännande längre.

Leden var stenig, men fin och lätt att hitta. Den gick brant uppåt hela tiden och solen stekte, vi insåg snart att vi hade för lite vatten med oss. Så går det när man ändra sina planer i sista stund. Vi gick uppför branterna i cirka 1,5 timma, utsikten över havet och bergen var otroligt vacker. Vi hade gått cirka 500 höjdmeter, av de 850 som krävdes för att gå hela vägen, då vi satte oss ner för att vila och äta vår matsäck. Efter en stund fick vi sällskap av en tysk kvinna som gick ensam och undrade hur långt det var kvar till Arure. Vi visade på kartan att det var en bra bit kvar och att det inte fanns några genvägar utan enda alternativet (om man inte ville gå hela vägen till Arure) var att gå samma väg tillbaka. Vi bestämde oss för att vända tillbaka och vår nya tyska bekantskap hängde på trots att hon var höjdrädd och egentligen inte ville gå nedför.

Det krävdes stor koncentration att gå ner då det var brant, en del höga steg och rullande stenar. Vi gick sakta och tog oss ner utan problem, bara lite ont i knäna som hade fått jobba hårt. På vägen tillbaka satte vi oss på första bästa uteservering, åt fruktsallad och drack varsin stor öl.

På kvällen gick vi till restaurang Charco del Conde, precis utanför hotellet, dom serverade oss jättestora portioner med fisk och kotlett. Allt smakade mycket gott.

9 januari, stränderna i Valle Gran Rey

Efter den tuffa starten igår bestämde vi oss för att ta det lite lugnare med vandringen denna dag och se lite mer av Valle Gran Rey och dess stränder. Byn är inte så stor men långsträckt och vi gick först till den södra delen, Vueltas, där det finns en hamn och en barnvänlig badstrand skyddad från havets vågor. Vi fortsatte förbi stranden och upp i en ravin. Här fanns det fruktodlingar och en vandringsled som vi följde en bit.

På eftermiddagen gick vi till stränderna i norr: La Playa och Playa de Ingles. Den första var en familjestrand med restauranger och barer alldeles i närheten. Den senare låg lite avsides, vågorna var enorma och man fick verkligen se upp när man badade. Det var många nakenbadare som hade tagit sig dit.

10 januari, vandring Arure mot Valle Gran Rey

Vi vaknade upp till ännu en strålande dag och bestämde oss för att ta bilen till Arure och vandra på höjden ovanför Valle Gran Rey. Det var en lätt vandring med små höjdskillnader och en led som var enkel att följa. Utsikten var otroligt vacker och dramatisk med 800 meter höga klippor som störtar ner i havet. Man ser grannöarna El Hierro och La Palma ute i väster, och byn Taguluche nedanför de branta bergssluttningarna. Vi njöt av varje sekund och av matsäcken som vi intog på en liten platå med välformade stenar att sitta på.

Vi gick samma väg tillbaka och besökte en vinbutik som ligger utmed vägen. Den var inte stor, men hade viner och andra lokala produkter, samt en trevlig försäljerska som lät oss smaka på vinerna. Vi köpte en flaska vitt och 10gr saffran som var mycket billigt.

På kvällen gick vi till La Playa för att äta och på vägen dit var det underhållning på stranden. Ett gäng "hippies" med trummor stod för musiken och några jonglörer som använde sig av olika brinnande föremål stod för det visuella. Rätt mycket folk hade samlats på stranden och baren intill gjorde fina affärer. Vi hamnade så småningom på en italiensk restaurang och åt en mindre lyckad pizza.

11 januari, biltur till Vallehermoso och Agulo

Det finns nästan bara vackra vägar på La Gomera, undantaget är de delar som brann i augusti 2012 där träden är svarta och naturen spöklik. Vi körde de krokiga vägarna till Agulo på norra sidan av ön. Här var det grönare, fler palmer och mer odlingar än på sydsidan, men också lite kallare. Vi hade shorts och alla andra i Agulo hade långbyxor, men när solen tog sig över bergskammen så blev det genast varmt och gott även här.

Agulo är en gammal by som ligger vackert på en platå en bit över havet. Vi promenerade runt i byn bland de speciella husen, förbi kyrkogården och upp till en utsiktsplats. Förutom havet och bergen såg man Teide på Teneriffa och odlingarna runt Agulo. Efter det blev det cafe con leche y tostada (kaffe med mjölk och rostat bröd) på en uteservering intill skolgården.

Vi körde samma krokiga väg tillbaka och gjorde ett stopp i Vallehermoso för att titta på byn och Roque Cano som är en hög klippa alldeles i närheten.

På vägen ned till Valle Gran Rey stannade vi på Mirador de Palmarejo, en spektakulär restaurang ritade av en känd arkitekt Cesar Manrique. Restaurangen ligger utmed bergskammen och har stora panoramafönster med en fantastisk vy över hela Valle Gran Rey. Här kan man äta god mat och njuta av utsikten om man inte är höjdrädd.

Denna kväll gick vi till La Calera och restaurang Sebastian för att äta. Det var vår tyska bekantskap som hade rekommenderat stället, men också varnat för långsam servering. Det var en mycket enkel restaurang med speciell personal som bestod av två pensionärer, en man som lagade maten och en kvinna som serverade. Det tog verkligen lång tid att bli serverad, men maten var mycket riklig och god. Vi orkade bara äta hälften av portionerna och blev erbjudna att ta med resterna hem.

12 januari, vandring i Valle Gran Rey

Vi hade sett en T-shirt affär, Algo diferente, på huvudgatan och blivit lockade både av namnet och av tröjorna som hängde utanför. Vi gick dit och inte helt oväntat var det en tysk kvinna som skötte butiken. Det fanns ett stort utbud av T-shirtar och linnen som ofta hade gecko som motiv. Det blev två fina t-shirts att ta med hem och en liten sköldpadda i tyg.

Denna dag vandrade vi i dalen utmed vägen som leder ner i Valle Gran Rey. Vi gick upp till El Guro och runt i byn innan vi vände tillbaka och gick småvägar genom byarna, via La Calera och ner till La Playa för att äta lunch. Där träffade vi vår tyska bekantskap på en av restaurangerna. Hon tackade oss igen för att vi hade hjälpt henne tillbaka på vandringen och vi utbytte information om vandringar och restauranger.

Idag åt vi bara spansk mat, tapas på lunchen och paella på kvällen, gott.

13 januari, marknad och bad i Valle Gran Rey

Vi hade sett att det skull vara marknad i by och gick dit efter frukost. Det var den minsta marknad vi någonsin besökt. Tre personer hade loppis, en kvinna sålde grönsaker och några sålde antingen saker importerade från Thailand eller egentillverkade smycken, kläder, tavlor, mm. Dom flesta verkade vara tyskar, både köpare och säljare. Vi köpte ett hängsmycke gjort av kaktus, det vägde absolut ingenting och alla smyckena hade olika form och färg.

Eftermiddagen ägnades åt sol och bad på La Playa, det var fina vågor att bada i och vattnet var hyfsat varmt. På kvällen åt vi en fantastiskt god måltid på Christies som ligger på strandpromenaden mot Vueltas. En mycket trevlig restaurang med utmärkt service.

14 januari, biltur i bergen

En förkylning satte stopp för vandringsplanerna denna dag, det fick bli en biltur istället. Vi körde upp i bergen där vi mötte dis och dimma på 1000 meters höjd, temperaturen sjönk snabbt till 9 grader. Vi åkte in på en mindre väg som gick genom byarna Las Hayas, El Cercado, Chipude, och passerade nedanför bergstoppen Fortaleza som såg väldigt pampig ut i dimman.

När vi återvände till solen och värmen i Valle Gran Rey gick vi till hamnen där vi blivit tipsade om en tapas-restaurang på hamnplanen, Senora Carmen. Vi satt ute i solen och njöt av kall öl och två omgångar med tapas, samtidigt som vi kunde studera hamnlivet och fiskare som kom in med sin fångst.

15 januari, La Gomera - Teneriffa

Dags att lämna La Gomera och vid 8-tiden gav vi oss iväg till San Sebastian. Efter att vi lämnat bilen och resväskorna på färjeterminalen gick vi en tur på stan. Här fanns några gågator, en liten park, affärer och restauranger, det kändes som ett mysigt ställe. Vi tog en fika innan det var dags att återvända till hamnen och färjan mot Teneriffa. Vi lämnade La Gomera med tungt hjärta, vi hade gärna stannat ett tag till och sett fler delar av den vackra ön.

Teneriffa började inte lika bra, vi hade bokat 5 nätter på hotell H10 Big Sur, men när vi kom dit hade dom inget rum till oss. Dom skyllde på en vattenläcka som gjorde att dom måste stänga ett helt våningsplan. Vi blev istället skickade med taxi till H10 Conquistador som skulle vara ett bättre hotell. Vi fick ett bra rum med balkong och havsutsikt, men för övrigt var det inte den typ av hotell som vi skulle valt själva.

15-20 januari, Teneriffa

Vårt hotell låg på Playa de las Americas, alldeles vid den oändligt långa strandpromenaden där fanns ett enormt utbud av restauranger, barer och butiker. Stränderna var svarta, inte så stora, men inte heller så mycket solbadare som man skulle förvänta sig. Ligger alla vid poolerna? Ja, så verkade det vara på vårt hotell som hade ett stort fint pool-område, alltid fullt med folk.

På torsdagen var det marknad i Duque, vi gick dit men det fanns inget som lockade oss. Där såldes ungefär samma krimskrams som i butikerna utmed strandpromenaden, så vi återvände tomhänta. Promenaden dit var rätt lång, vi fick se en stor del av Costa Adeje, vi hittade en bra lunchrestaurang och drack en väldigt god kopp kaffe.

Vår finaste dag på Teneriffa var när vi tog bussen till Puerto de la Cruz (på norra sidan) för att hälsa på goda vänner. Resan tog 1timma och 45 minuter och vi fick se stora delar av Teneriffa på vägen dit. Norra sidan är betydligt grönare och frodigare med odlingar på bergssluttningarna.

Puerto de la Cruz är en riktig stad (till skillnad från Playa de las Americas) med en hamn, gamla byggnader och smala gränder. Våra vänner tog oss på en promenad genom stadens centrum och visade oss bland annat Lago Martianez, en mycket speciell park med stora saltvatten-pooler:

När det var dags för lunch tog vi taxi till Meson el Monasterio som ligger en bit ovanför centrum. Ett väldigt fint ställe där man kan gå runt i en park, titta på växter och djur, njuta av utsikten och äta god mat. Detta är ett gammalt kloster som byggts om och där finns numera 5 restauranger och en liten affär. Vi åt på La Bodega, en typiskt spansk restaurang med skinkor hängande i taket och vintunnor en trappa ner. Maten och vinet smakade mycket gott, för att inte tala om den carajillo (kaffe med brandy) som avslutade måltiden. Mätta och belåtna gick vi sedan tillbaka på smågatorna ner till centrum.

På vår sista dag på Playa de las Americas ville vi äta spansk mat och gick ut för att leta restaurang i närheten av hotellet, vi hittade mängder av engelska pubar, italienska restauranger, en tysk bierstube, thaimat, mexikanska mat, .... allt utom spansk mat! Till slut gav vi upp och valde en italiensk restaurang som serverade en god pasta.