Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Bohuslän, september 2012

Husbil i SverigePosted by Admin 22 Nov, 2012 20:26

4 september 2012, Göteborg - Grebbestad

Vi tog husbilen till Grebbestad för att besöka den nya Sportshopen, en enorm affär med sportkläder. Det visade sig vara mer än en vanlig sportbutik, här finns t. ex. en liten matbutik och en restaurang med mycket god mat. Toaletten är en upplevelse.

Efter shoppingen körde vi cirka en kilometer till Grebbestadfjorden camping där vi fick en plats speciellt avsedd för husbil. Vi tog en promenad ner till centrum där det finns en hel del affärer och restauranger, men mycket var stängt för säsongen. På kvällen spelade vi äventyrsgolf på campingen, den har 12 spännande banor med både vattenhinder och sandbunkrar. Det var kul och vi passade på att gå två rundor då vi var de enda golfarna på banan denna blåsiga tisdagskväll.

5 september 2012, Grebbestad - Hafsten

På förmiddagen körde vi till Tjurpannans naturreservat som ligger cirka 5km nordväst om Grebbestad. Vi parkerade husbilen och gick någon kilometer ner till havet för att beskåda den vackra naturen med kala bergsformationer och öppet hav. Det var frisk vind vilket gjorde att vattnet nästan kokad mellan klippor och grund, och stora vattenkaskader slog upp, riktigt dramatiskt och härligt.

Vi körde vidare till Ramsviks camping, den har fokus på stugor och har väldigt få och små platser för husbil och husvagn. Vår husbil fick inte plats och ett vägarbete hindrade oss från att leta efter andra övernattnings-möjligheter. Tyvärr fick vi lämna Ramsvikslandet som är fantastiskt vackert med hav och kala klippor, en del av det riktiga Bohuslän.

Vi tog oss istället till Hafsten swecamp resort, en lyxig och väldigt fin camping ett par mil väster om Uddevalla. Här finns en massa aktiviteter och vi valde att ta en kvällspromenad på en av slingorna genom skogen. Nästa dag var det dags att åka hem igen.