Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Med husbil till Mön och Lolland

Husbil i DanmarkPosted by Admin 24 Sep, 2012 17:52

9 augusti 2012, Göteborg - Mölle

Vi startade i Göteborg och med fikapaus i Snapparp tog det cirka 2,5 timma ner till Kullen i Skåne. Vi sökte först upp en ställplats i Svanhall hamn, men det var fullt, inte så konstigt eftersom det bara finns 6-7 platser där. Det såg fint ut men vi fortsatte mot Mölle. Där tog vi en runda ner i hamnen och man kanske skulle kunna "vildcampa" på någon av gatorna, men vi bestämde oss för Mölle camping som ligger 3 km sydost om Mölle. Det visade sig vara en väldigt trevlig camping och vi valde en plats med skön kvällssol.

10 augusti 2012, Mölle - Albuen

Från Mölle åkte vi till Höganäs och gjorde ett kort stopp vid outlet butikerna. Vi fortsatte
sedan mot E6, Malmö, Köpenhamn och ut på Lolland. På eftermiddagen nådde vi Nakskov, en lite stad där vi stannade för att köpa danska kronor. Färden gick vidare till Albuen strand camping där vi fick en plats i solen på en halvfylld camping. Efter ett antal timmar i bilen kände vi att det var dags att röra på benen och tog en cykeltur ut på Albuen strand som är en 6km lång och smal landtunga ut i havet. Det var inte riktigt gjort för cykel, för mycket mjuk sand, men efter ett tag fick vi till tekniken och det gick riktigt bra att ta sig fram. Det var häftigt att ha havet så nära på båda sidor om sig. Framför oss, längst ute på udden, syntes en fyr och några hus som verkade ligga ute i havet. Efter den turen hade vi gjort oss förtjänta av en öl och lite gott att äta.

11 augusti 2012, På cykeltur till Nakskov

Det finns en anlagd cykelväg mellan Rödby och Nakskov som är 45km lång och som passerar precis utanför campingen i Albuen. Vi valde att cykla 14km till Nakskov och fick en jättefin tur utmed havet, på en grusad cykelväg. Vi hade tur med fint väder och svag vind, däremot var det en förskräcklig massa små flygfän i luften som irriterade och man fick hålla munnen stängd för att inte svälja för många småkryp.
Nakskov var en liten söt stad med gamla hus och en gågata i centrum. Vi åt lunch, eller frukost som dom säger i Danmark, och handlade lite mat innan vi trampade tillbaka igen. På kvällen njöt vi av en vacker solnedgång nere vid stranden.

12 augusti 2012, Vandring på Albuen strand

Vi gav oss ut på Albuen strand igen, men denna gång till fots. De två första kilometrarna består av en hel del sand men sedan blir vägen lite bättre med mera gräs. Sanden var jobbig när vi cyklade häromkvällen, men när man går så tar man sig fram utan problem även om det är lite tyngre än vanligt. Under hela vandringen har man en fantastisk utsikt över havet och man ser målet för vandringen där det finns en fyr och några hus. Det tog oss 1 timma och 20 minuter att gå ut till fyren, där fanns några bänkar och bord vid en liten hamn där vi slog oss ner och åt vår matsäck. Det var väldigt folktomt på vägen ut, vi mötte en person, men i hamnen fanns det några fritidsbåtar och några glada danskar. Vi strosade runt på en öde strand och tittade på fåglar och båtar som tuffade förbi.
Tillbaka vid husbilen blev det fotbad, öl och jordnötter i solskenet. På kvällen grillade vi och åt en pastasallad (eller snarare man-tager-vad-man-haver-sallad).

13 augusti 2012, Albuen - Möns klint

Kör man raka vägen så är det inte särskilt långt mellan Albuen och Möns klint, men vi gjorde några stopp och tog några omvägar. Bland annat åkte vi till Kragenaes för att kolla upp campingen, den såg fin ut och det går båtar ut till ett par öar utanför där man skulle kunna vandra. Vi tog en titt på ställplatsen i Kalvehave precis vid bron över till Mön, men den var inte så inbjudande. Vi stannade till i Stege, en liten trevlig stad med restauranger, affärer och en hamn.

Vi kollade upp campingen för att eventuellt spendera en kväll här, men den såg mörk och trist ut och vi fortsatte mot vårt mål: Möns klint. Campingen i Möns klint är verkligen trevlig och vi fick en bra plats alldeles för oss själva. I receptionen fick vi veta att det bara var 1,5km att gå till havet och se klinten så vi tog med oss kameran och gick. Vi följde en väl utmärkt väg/stig och fick en första titt på detta naturfenomen som består av höga och branta kalkstensklippor som stupar ner i havet. Mycket vackert och inte alls vad man förväntar sig i det platta Danmark. På vägen tillbaka "besteg" vi Möns högsta punkt på 148 meter, utsikten var fantastisk.

Åter i husbilen tinade vi hemlagade köttbullar i solen, kokade spagetti och tomatsås. Vi hade hittat ett vin i affären i Nakskov som smakade helt otroligt gott.

14 augusti 2012, Vandring på Möns klint

Idag skulle vi uppleva Möns klint ordentligt. Vi packade ryggsäcken med lite kläder, vatten och kamera, vandrade 2,5km på Kridstien till Geocenter på Möns klint. Där åt vi en glass och fortsatte på en vandringsled cirka 1km norrut utmed den vackra klinten som stupar ner i havet. Vi tog oss ner för en låååång trappa som slutade alldeles nere vid stranden och gick sedan cirka 2km på stranden utmed de branta, kritvita stenväggarna. Det var soligt, varmt, och helt fantastiskt vackert, vi fick en känsla av medelhavet. Det inbjöd dock inte till bad eftersom det var kraftiga vågor och rullande stenar längs med hela stranden.

Efter att ha strosat runt, fotograferat och njutit av hav och klint var det dags att ta sig tillbaka upp för en trappa med över 400 trappsteg, lite jobbigt förstås, men det gick fint i skuggan av träden. Vi åt lunch på Geocentret innan vi återvände till campingen. Där vilade vi en stund innan vi dök ner i campingens pool och njöt av ett välbehövligt bad. Kvällen avslutades med melon, ost och resterna av gårdagens vinflaska.

15 augusti 2012, Cykeltur på Mön

Vi cyklade ner till Klintholms havn, det var 6km nerför och medvind dit, en väldigt behaglig tur med vacker utsikt ner mot havet. Klintholms havn har två långa badstränder, en liten hamn, några restauranger, en liten mataffär och ett galleri. Vi åt lunch på Rökeriets uteservering som bestod av en buffé av olika sillar och fiskrätter. Vi var lite besvikna då det fanns väldigt få rökta rätter, men den mörka ölen var god.

Cykelturen fortsatte mot Liselunds slott, det började med uppförsbacke och motvind i 2km, sedan var det uppförsbacke i 300 meter, sedan tog vi till vänster vid Bodils keramik mot Sömarken och där var det också uppförsbacke, blandat med lite nedför. Vi trodde inte Danmark kunde vara så kuperat och ha så många uppförsbackar, motvinden var dock väntad. Efter cirka 6km nådde vi Liselunds slott och park. Vilken idyll, här finns en vacker park med små sjöar, två små slott, ett norskt gästhus, ett kinesiskt lusthus och ett schweiziskt hus, allt i närheten av havet. Vi spankulerade i parken, fotograferade änder och avslutade med en kopp kaffe och hembakad kaka i det "nya" slottet. "Kocken och hans kone(?)" gjorde allt för att vi skulle trivas. Vägen tillbaka till campingen gick via en krokig bilväg med en och annan uppförsbacke, men 3,5km gick ganska fort.

16 augusti 2012, Mön - Göteborg

Vi tog hela dagen på oss att köra de 43 milen tillbaka till Götet. Gjorde ett stopp i Malmö för lunch och besök på möbelvaruhuset Ilva. Stannade också i Träslövsläge för att köpa bröd på Kustbageriet, dom bakar riktigt gott surdegsbröd. Vi hade tänkt oss en glass på det berömda glasscafét Tre toppar också, men det var kö ut på gatan så det hoppade vi över.