Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Med husbil till Ahrdalen och Moseldalen september 2014

Husbil i TysklandPosted by Admin 17 Nov, 2014 08:28

2 september 2104, Göteborg - Heiligenhafen

Avgång 9.22 efter tankning och mer luft i däcken på macken hemma. Vi körde i vårt 2-timmars tempo och stannade på rastplatsen i Erikslund för en fikapaus, fortsatte sedan förbi både Malmö och Köpenhamn i ett nafs.

Vid 14-tiden nådde vi Farö för en lunch med havsutsikt. Vi skulle sätta över kylskåpet på gasoldrift under pausen men det fungerade inte. Efter några svordomar, lite trixande och skruvande fick vi igång kylen på gasol, puh. Vi förstår inte riktigt vad som var fel...

Vi tog färjan 16.15 över till Puttgarden och körde till ställplatsen i Heiligenhafen. Det fanns ganska gott om plats, men det var "vild parkering" och oklart var man hittade el. Vi lyckades efter en stund hitta en bra plats med el.

Efter en välförtjänt middag gick vi en kvällspromenad till stranden alldeles intill, och vidare in i centrum. Där fanns gott om restauranger och verkade mysigt, men lite ödsligt så här års på en tisdag kväll.

3 september 2014, Heiligenhafen - Remagen

Vi startade vi 8.30 tiden och handlade på Edeka, en fin butik vid utfarten Heiligen hafen mitte. Utanför Hamburg hamnade vi i bilkö på grund av av vägarbete, en dryg halvtimma i kö kändes lång.

Vi passerade Köln vid 16-tiden, det var mycket trafik och långa köer. GPS:en lurade ner oss på fel sida av Rhen och tyckte att vi sedan skulle ta färja över floden. Efter en stunds väntan på färjan i Linz bestämde vi oss för att köra till närmast bro söderut istället. Det var en fin väg utmed Rhen och vid halv sjutiden nådde vi vårt mål: Remagen och Goldene Meile camping. Vi var trötta efter en lång och intensiv dag på autobahn, och efter en promenad på campingen, lite ost och kallskuret i magen, då kändes sängen väldigt skön.

4 september 2014, Remagen - Mayschoss

Vi körde från Remagen och genom Ahrdalen till Altenahr där vi vände om och åkte tillbaka till Mayschoss och ställplatsen vid järnvägsstationen. Ahrdalen är smal och floden liten, men naturen är vacker och bitvis dramatisk med branta höga klippor. Överallt odlas det vin.

Vi hade funderingar på campingen i Mayschoss men den var full av lång-campare och låg lite off jämfört med ställplatsen. Efter lunch tog vi cyklarna och gav oss iväg mot Altenahr. Cykelvägen var fin i början men sedan fick vi cykla en liten bit på den smala och trafikerade vägen vilket inte var lika trevligt. Altenahr har ett mysigare centrum med lite fler butiker, restauranger och uteserveringar än Mayschoss. Vi drack federweisse och lyssnade på ett gammalt klockspel innan vi återvände.

På vinkooperativet Winzer i Mayschoss gick vi en guidad tur i vinkällaren och efteråt
bjöd dom på ett glas vin. En trevlig tur som bara kostade 3€, men guidningen var enbart på tyska. Det spännande med Ahrdalen är att man gör mest rött vin här, till skillnad från övriga Tyskland.

Turistinformationen i Mayschoss var obefintlig, men vi hittade en i Altenahr och kunde
köpa en karta för att planera nästa dags vandring på Rotweinwanderweg.

5 september 2014, Mayschoss och vandring

Dagen började med lite regn när vi vaknade och åt frukost, men sedan sprack det upp
och blev soligt och fint. Vid tio-tiden gick vi iväg på vår vandring längs Rotweinwanderweg mot Ahrweiler. Vi kom snabbt upp till vinodlingarna och en vacker utsikt över dalen. Det var fantastisk fint, lätt att gå och en väl markerad led. Underlaget varierade: asfalt, grus och smal stig, vi klarade oss bra med ordentliga gympaskor. Efter två timmar tog vi kaffe och macka på en bänk med utsikt över Dernau och fortsatte sedan mot Mariental där vi hade tänkt ta tåget in till Ahrweiler. Trots skyltar om tåg i Mariental så fanns det ingen station där, vi bestämde oss för att fortsätta till fots mot Ahrweiler på en stig utmed vägen och floden. Efter ett tag utan skyltar blev vi osäkra på om vi var på rätt väg och återvände till Mariental för att äta lunch och planera om. Där hittade vi ett enkelt ställe utmed vägen som serverade jättegod potatissallad med korv och öl. Efteråt testade vi på att dricka federroter, den smakade gott som dessert.

Stärkta av maten och med goda råd från servitören följde vi cykelvägen mot Ahrweiler som var betydligt kortare än Rotweinweg. Ganska trötta nådde vi Ahrweiler vid halv fyratiden, vi kikade in på campingen som ligger fint vid floden och nära Altstadt, den var fullsatt. Vi promenerade in genom stadsmuren och in i centrum, det var jättefint med gamla, vackra hus, många restauranger, uteserveringar och butiker. En vinfest skulle just börja och vi passade på att smaka några olika viner. Bubbel, federweisse, en röd frühburgunder och sedan två vita viner. Vi blev inte så imponerade av vinerna här, tyckte dom var dyra i förhållande till smaken. Frühburgunder fick bäst betyg på den här lilla rundvandringen.

Det var kul att studera festfolket och lyssna på tysk populärmusik en stund, men efter en lång dag var det tid för oss att ta tåget tillbaka till husbilen i Mayschoss. Det var fredag kväll och det började bli fullt på ställplatsen, men vi hade en bra plats.

6 september 2014, Mayschoss - Wintrich

Vårt mål för dagen var Moseldalen och Traben-Trarbach för att se gamla stan som vi missade förra gången vi var där. Vi körde längs Ahrdalen mot Nürnberger ring och sedan Cochem där vi åkte utmed Moseldalen till T-T. Vi hade hoppats få plats på den nya ställplatsen men det var fullt när vi anlände vid 13-tiden på en lördag. Vi körde till campingen som ligger någon kilometer bort och fick sista platsen för husbil. Vi var tveksamma till platsen som var ojämn och spårig, men vi körde in och sedan var vi fast i det mjuka gräset. Det behövs inte mycket för att en tung husbil ska slira och vi kom ingenstans. Vi tillkallade hjälp för att skjuta på bilen, la grus runt hjulen och kom sedan loss utan större problem. Med leriga framhjul lämnade vi campingen och Traben-Trarbach, det är inte meningen att vi ska få se gamla stan här.

Vi fortsatte att leta övernattningsplats och det slutade med att vi körde till Wintrich ställplats som vi varit på tidigar. Det fanns några få platser kvar och vi fick en skaplig plats med el. Klockan var halv fyra och vi hade bara ätit varsin banan sedan frukost, så nu blev det snabbt fram med macka och kräm för att stoppa den värsta hungern, och sedan kaffe och croissant med choklad.

Vi gick en runda i Wintrich som är en ganska liten och öde by, men några restauranger och lite vinförsäljning finns. På kvällen gick vi till restaurang Sankt Michael som ligger fint med utsikt över Mosel. Ett mycket trevligt ställe där vi åt och drack gott av tyska läckerheter. Deras vita, torra viner är riktigt goda.

7 september 2014, Wintrich och Bernkastel-Kues

Vi började dagen med att cykla till Sankt Michael för att köpa vin, vi hade druckit två goda viner kvällen innan och fick prova ytterligare ett som var i vår smak. Det blev en låda på pakethållaren när vi cyklade "hemåt". Vinet packades snabbt in i bilen och cyklarna packades om för en tur till Bernkastel-Kues och vinfestival.

De 12 kilometrarna gick lätt på fina cykelvägar, det var svårare att hitta en parkeringsplats för cyklarna men det ordnade sig. I Bernkastel var det full fart med massor av vin- och mat-serveringar av olika slag. Vi provsmakade några olika vita viner och åt nygrillad lax med god sås och brötchen. Man kunde se hur laxen grillades vertikalt över brinnande ved och kol, den serverades direkt, varm och jättegod.

Vi promenerade upp på smågatorna i stan och stannade till i ett hörn där en blåsorkester spelade musik för glatta livet. Publiken applåderade och sjöng med, orkestern dansade, det var en otrolig stämning. När vi gick vidare såg vi att folk började positionera sig utmed huvudgatan och förstod att här kommer det bli något.

Vi ställde oss längs gatan och väntade och klockan 14 började en parad med massor av orkestrar, utklädda människor och utsmyckade fordon. Flera paraddeltagare bjöd på vin till alla som sträckte fram ett glas, men vi hade inget. Vilken miss vi gjorde när vi lämnade tillbaka våra vinprovarglas, nu förstod vi varför folk hade glasen hängande runt halsen.

Det var mycket folk och trångt på gatorna, men bara glada miner och mycket musik när vi började ta oss tillbaka. Efter ett restaurangbesök cyklade vi hemåt, glad och nöjda med en dag fylld av överraskningar. Vi hade ingen aning om att medelålders tyskar kunde vara så dansanta, spontana och sprudlande på söndag eftermiddag.

8 september 2014, Wintrich - Greven

Vi gav oss iväg kvart i tio efter alla bestyr med vatten och toa. Brödbilen råkade stanna precis jämte oss när vi var klara, det var bara att gå dit och köpa några brötchen och lite gott till kaffet, precis vad vi behövde inför färden hemåt.

Vi lämnade Moseldalen genom att åka norrut till Welen och sedan väg 50 till autobahn 48, en jättebra väg och lagom brant. Resan mot Greven gick bra även om det tidvis var mycket trafik och några stora vägarbeten.

Vid halv-fyratiden nådde vi ställplatsen utanför Greven, en gammal favorit i repris som var lika trevlig som alltid. Vi fick snabbt en bra plats, tog ut stolar och bord för en fika i solskenet. Senare blev det mat på restaurangen i hamnen bredvid, grilltallriken var enorm och smakade mycket gott.

9 september 2014, Greven - Grossenbrode

Vi kom iväg strax före nio och färden gick bra i en dryg timma då vi fastande i bilkö i 1,5 timma. A1 var avstängd på grund av trafikolycka och/eller vägarbete. Resten av resan löpte på ganska bra och vi var i Heiligenhaven vid halv fyratiden. Ställplatsen var ganska full och bilarna stod huller om buller. Vi bestämde oss för att köra till Grossenbrode istället som ligger cirka en mil nordost. Där finns en camping och två ställplatser. Vi valde ställplatsen intill campingen som var väldigt trevlig.

På vägen från Heiligenhafen hade vi stannat vid Edeka och köpt grillad kyckling, varsin sallad, bröd och Flensburger öl. Nu blev det fest i husbilen, sista kvällen för i år. Vi promenerade ner till stranden, där fanns många restauranger men endast några få var öppna. Hit borde vi åka när det är lite varmare och mer öppet.

10 september 2014, Grossenbrode - Göteborg

Vi gick upp vid halv sjutiden och kom iväg före nio till Heiligenhafen, först till mataffären för att köpa med lunch-mackor och fikabröd, och sedan till Calles för att inhandla "vinterförrådet". Butikerna var nästan folktomma så det gick snabbt att handla.

Det var ingen rusning på färjan heller så allt gick fort och smidigt. Resten av resan gick också bra och vi var hemma strax efter 18.

Med husbil till Rügen 2014

Husbil i TysklandPosted by Admin 10 Nov, 2014 08:58

17 juni 2014, Göteborg - Prora, Rügen

Kl 7 gav vi oss av mot Trelleborg för att ta färjan kl 13 till Sassnitz. Det gick fort att köra de dryga 30 milen och vi var i Trelleborg redan kl 11, trots att vi stannade både för tankning och en fika. Vid infarten till Trelleborg, strax innan hamnen hittade vi en enkel ställplats vid havet. Den passar säkert bra för en övernattning när man ska ta en tidig färja.

Färjan tog drygt 4 timmar, men var liten och ganska tråkig. Vi roade oss med att äta buffé, sola en stund och titta runt i shoppen. Vi kom till Sassnitz vi halv sex-tiden och körde till Bergen för att handla öl, en provkollektion av Störtebeker, och en låda vin. Under färden dit och sedan vidare till ställplatsen fick vi se lite av de berömda alléerna och den fina naturen. Ställplats Oase ligger nära Prora och är en Top-platz. Det fanns gott om plats denna tisdag kväll och vi fick välja fritt. På ställplatsen var det lugnt och rofyllt, en oas, och vi somnade gott efter en lång dag.

18 juni 2014, På cykel till Prora och Binz

Solen strålade och vi hade cirka 20 grader varmt och lätt vind. Efter frukost cyklade vi till Prora för att titta på Hitlers "semesterparadis" som består av ett 4,5km långt och 5 våningar högt byggnadsverk intill en lång sandstrand. Idag är stora delar helt förfallna, men det finns ett museum och vissa delar håller på att renoveras till moderna bostäder.

Vi fortsatte cykelturen söderut till Binz som är en väldigt fin kurort med massor av hotell, restauranger, affärer, och en oändlig sandstrand. Vi promenerade längs den fina strandpromenaden och hittade en mysig strandbar där vi åt bratwurzt till en god öl. Strandbaren hade fina "strandkörber" som sittplats för gästerna och ur högtalarna hördes gamla tyska slagerlåtar. Vi njöt i solen.

Det var mycket turister på gatorna, vi strosade runt en stund och köpte färska jordgubbar och goda mackor att äta hemma vid husbilen.

Dagens missöde: jag fick med sig HTH istället för duschcreme till duschen, det fungerade inte alls bra.

19 juni 2014, Lokalbussen till Sellin

Gårdagens fina väder var bortblåst och denna dag var det lite svalare, blåsigt och det kom några regndroppar. Cyklarna och allt annat packades in i husbilen innan vi tog lokalbussen till Sellin. Det är ytterligare en kurort med vackra byggnader och mycket turister. Sellin kändes dock inte lika turistigt som Binz och var en mindre ort. Finast var piren med restaurang och undervattensakvarium.

Vid 17-tiden var vi tillbaka på ställplatsen, det blåste ordentligt och regnade då och då. Vi tog en kaffe i husbilen och planerade den fortsatta resan. Vädret ser inte så lovande ut, kanske lämnar vi Rügen redan i morgon.

20 juni 2014, Rügen - Stralsund

Efter frukosten började det regna i stora mängder. Vi gjorde oss i ordning för avfärd och gav oss iväg när det blev uppehåll. Kö och en strulig tysk vid gråvattentömningen gjorde att vi fick vänta en bra stund. Nästa stök blev parkeringen utanför affären i Berger, den var full med bilar och det var trångt för en husbil. Vi körde till affären intill och bakom den fanns en stor, nästan tom parkering där vi kunde ställa bilen och äntligen gå in och handla mat. Vi köpte med oss varsin fisch-brötchen med lax respektive matjesfilé.

Det blåsiga och opålitliga vädret gjorde att vi bestämde oss för att lämna Rügen och istället satsa på Stralsund och lite stadsliv. I Stralsund körde vi direkt till ställplatsen vid bron, Caravanstellplatz, det fanns ganska gott om platser på fredag (midsommarafton) eftermiddag. Vi åt våra fisch-brötchen (laxen fick högst betyg) innan vi promenerade in till Altstadt och ner till hamnen. Där fanns massor av trevliga restauranger och små uteserveringar som framför allt serverade fisk i alla former. Vi ville inte ha fisk just då och lyckades hitta en restaurang vid Ozeaneum som serverade oss Flammkuche (en typ av pizza) och en sallad.

På kvällen firade vi midsommar i husbilen med sill, färskpotatis och väldigt goda tyska jordgubbar.

21 juni 2014, Stralsund

Ölbryggeriet Störtebeker ligger bara 1,5km från ställplatsen så vi promenerade dit på förmiddagen och gick en guidad tur med ölprovning under 2 timmar. Allting presenterades enbart på tyska, men vi hade lite förkunskaper om öltillverkning och förstod en hel del. Guiden gick igenom hela tillverkningsprocessen under en rundtur i bryggeriet. Turen avslutades med ölprovning där vi provade 6 av Störtebekers lsorter (dom har 13 stycken och 3 av dom finns på systembolaget). Det här var en jättekul tur som rekommenderas till alla ölintresserade med lite tyskakunskaper. Efteråt åt vi lunch i deras restaurang och köpte med oss några öl från den fina butiken. Störtebeker tog väldigt väl hand om oss. Priset för en guidad tur med ölprovning: 9,90€.

På eftermiddagen gav vi oss ut på nya äventyr och gick till Ozeaneum nere i hamnen. Här finns utställningar om världens hav och dess innevånare, många akvarier och några humbolt-pingviner. Vi tyckte bäst om de levande varelserna.

22 juni 2014, Rügen runt och till Zingst

Vi startade från ett blåsigt Stralsund och körde tillbaka till Rügen. Där tog vi färjan i Wittow (kostnad: 7€), passerade Wiek, Dranske, Juliusruh, Glowe och körde genom den vackra skogen i Jasmund till Sassnitz. Vägarna på Rügen har mycket varierande kvalitet, ibland hur fina som helst, men även många ojämna vägar och några korta sträckor kullerstensvägar där hela husbilen vibrerrrrrade. En del byar är väldigt pittoreska och i andra möts man av trista hyreshus och grå betong.

Vi lämnade Rügen och körde till Zingst, som visade sig vara en riktig semesteridyll
med en otroligt lång och vacker sandstrand. Vi tog in på den kombinerade camping och ställplatsen och fick den sista rutan på den lyxiga ställplatsen med el, vattenutkast och gråvattenbrunn på varje plats.

Det blåste en kraftig västvind när vi gick på stranden in till Zingst centrum. Där var det väldigt turist-anpassat, massor av butiker, caféer, restauranger, men ändå mysigt. Vi bestämde oss för att stanna ytterligare en dag och ta en tur med cyklarna.

23 juni 2014, Cykeltur till Prerow och Zingst

Vi vaknade till ännu en blåsig dag, men trotsade vinden och cyklade mot en stark västandvind utmed kusten till Prerow. Det var en mycket rak och fin cykelbana med massor av cyklister. En skylt "Hohe Dünen" och flera parkerade cyklar gjorde att stannade och tog en kort promenad till ett utsiktstorn. Vi klättrade upp väl förberedda med kikare och kamera för att titta på utsikten. Vi blev väldigt långa i ansiktet när vi bara såg trätoppar och absolut inga vita sanddyner som vi förväntat oss. Någon borde hugga ner några träd eller bygga ett högre torn. Några tyska turister stod också i tornet och spanade och såg lite generade ut när vi frågade efter "die hohe Dünen".

Snart var vi framme i Prerow, även detta var en söt liten turistby men lite mindre än
Zingst. Vi åt en god lunch i närheten av piren som bestod av en fisksoppa och ett eis-bein, båda smakade fantastiskt gott. Medvinden tillbaka till husbilen kändes fantastiskt skön och nu hade solen tagit överhand över molnen och vi kunde verkligen njuta av cykelturen.

Efter en fikapaus vid husbilen gjorde vi en ny tur på cykel mot Zingst. Samma raka fina cykelväg, fast österut och medvind, vi svängde av söderut strax efter Zingst och sedan tillbaka till Zingst hamn och centrum. En kartong jordgubbar fick följa med tillbaka till husbilen.

På kvällen saknade vi bröd till maten och jag gick motvilligt till butiken. Klockan var 19 och jag trodde absolut inte att det skulle finnas något bröd i butiken så sent, men till min stora förvåning fanns det pinfärska brötchen. Vilken service.

Hit kan vi återvända för att cykla mera, sola och bada. Zingst är riktigt mysigt.

24 juni 2014, Zingst - Wismar

Vi tog vägen utmed västkusten ner mot Rostock och körde genom ett vackert landskap av sanddynor och slättland, vi passerade några fina semesterorter som såg spännande ut. På vägen öster om Rostock fanns det enorma fält med jordgubbsodlingar och jordgubbsplockarna var många. Vi har ätit väldigt goda jordgubbar på resan, kanske kommer dom härifrån.

Vi fortsatte mot Wismar och litade på GPS:en som visade vägen till ställplatsen i centrum utan problem. När vi anlände vid 13-tiden var den nästan fullsatt, men vi lyckades få en bra plats jämte en tysk husbil av samma modell och årgång som vår egen. Vi blev naturligtvis genast bekanta med ägarna, ett äldre par som hade rest mycket i Sverige och Norge.

Wismar är en jättefin stad med många gamla hus och mysiga gator. Vid hamnen låg det båtar som sålde rökt fisk, skaldjur och fisch-brötchen. Där fanns också flera glasscaféer och restauranger. Vi gick in i Altstadt och tittade på alla sevärdheter, besökte en vinkällare och några butiker. Promenaden avslutades med Schnitzel och kantareller på ett lokalt micro-bryggeri.

25 juni 2014, Wismar - Wulfen

Det var många husbilar som gav sig iväg tidigt men vi tog det lugnt på morgonen och
kom ändå iväg vi 9.30-tiden efter att ha sagt farväl till våra tyska vänner. Vi tog sikte på Fehmarn där vi ville övernatta innan vi fortsatte hemåt. A1 förbi Lübeck och norrut är inte kul, vägen är väldigt ojämn och vi tog därför av vid Nuestadt och körde en mindre och mycket trevligare väg. Det tog förstås längre tid men vi hade inte bråttom.

Vi hade valt ut Wulfener hals Camping und Ferienpark på södra Fehmarn, och bokade in oss på ställplatsen i utkanten av området. Det var en stor och fin plats i solen och vi fick snabbt ner cyklarna och ut med markis, stolar och bord. Nu skulle vi njuta och vila i två dagar. Efter en enkel lunch gav vi oss ut på en liten cykeltur runt den enorma campingen, gick en tur på stranden och badade fötterna, kallt i vattnet.

På kvällen grillade vi tyska korvar och åt potatissallad, kålsallad och grönsallad. Solen strålade och det var äntligen vindstilla, vi njöt av en jättefin kväll vid husbilen.

26 juni 2014, Cykeltur till Burg

Efter en lugn morgon cyklade vi in till Burg. Det var cirka 6km på en platt och grusad men fin cykelväg. Burg överaskade oss med ett mysigt centrum med gamla hus, kullerstensgator, restauranger och affärer. Vi ställde cyklarna och gick genom den gamla delen av staden och till Sky och Calles för att titta på utbudet av drycker. Där fanns allt som vi behövde....och mer därtill. Vi får ta med husbilen när vi ska handla.

Vi köpte jordgubbar på torget innan vi återvände till ställplatsen och vår soliga
uteplats. Solen stekte och det var vindstilla när vi kom tillbaka. Vi drog ut markisen
och drack kaffe i skuggan, eget kaffe smakar mycket bättre än det tyska. Klockan närmade sig 18 då den avgörande VM matchen i fotboll mellan USA och Tyskland skulle spelas och på himlen tornade molnen upp sig. Vi packade in alla våra saker i en hast och gick sedan bort till campingens restaurang och Biergarten för att se fotboll på
storbildsskärm. Vi drack öl och åt korv som alla tyskar och tittade på matchen. Det blev stort jubel i busken när Tyskland äntligen gjorde mål i andra halvlek.

27 juni 2014, Burg - Göteborg

Vi hade fått ett tips om Calles i Hieligenhafen av några svenskar och körde tillbaka över bron för att handla. Calles hade allt på vår lista förutom öl från Flensburger och Störtebeker. Ölen är billig men sortimentet är mycket begränsat (har vi blivit bortskämda av systembolaget?).

Färjeturen och resan hemåt gick bra, enda fördröjningen var en rejäl hagelskur i Danmark som fick bilar att stanna utmed motorvägen. Vi hade tur och missade förmodligen den värsta skuren och kunde köra hela tiden.

Med husbil till Rhen- och Moseldalen 2012

Husbil i TysklandPosted by Admin 07 Sep, 2012 10:13

En sammanfattning av resan finns på vår hemsida, nedan följer vår blogg.

1 juli 2012, Göteborg - Aabenraa

Vi packade bilen mellan regnskurarna och startade vår färd från Göteborg till Aabenraa
vid lunchtid. Det tog cirka 7 timmar inklusive stopp för mat, fika och tankning under vägen. Det var en blåsig färd, speciellt över broarna Öresund och Stora Bält. Söndag var annars en perfekt resdag, vi hade inga problem med trafiken, inte ens runt Köpenhamn. Brobizz fungerar bra över Öresund, men har man husbil kan man inte använda det över Stora Bält bron, vi tog den manuella kassan för säkerhets skull och betalade med Visa kort. Vi övernattade på en trevlig ställplats, Fjordlyst CamperStop i Aabenraa:

2 juli 2012, Aabenraa - Greven

Vi började dagen med att handla på Citti i Flensburg, en stor livsmedelsaffär där vi ägnade mesta tiden åt dryckesavdelningen som är helt fantastisk. Vi kan rekommendera Flensburger dunkel, ett mycket gott öl. På vägen ut köpte vi stora mackor med ost, massor av skinka, majonäs och grönsaker. Det blev senare vår lunch, mycket gott. Efter många långa vägarbeten kom vi fram till dagens mål, ställplats Camp marina utanför Greven. Vi åt en italien-inspirerad middag och drack ett gott vin i solskenet utanför bilen. A hade kört hela dagen och var trött, jag kunde bara lura med henne på en kort promenad utmed Ems kanal innan det var dags att säga godnatt.

Dagens lärdom var att ta Bettans (vår GPS) trafikvarningar på allvar och följa föreslagna alternativa vägar vid köbildning.
Vi lärde oss också att Mövenpicks glass är för söt, en strut med vanilj och choklad lät ju gott, men det var inget för oss, dessutom var den dyr.

3 juli 2012, Greven - Bacharach

Det tog drygt 4 timmar att köra från Greven till vårt nästa mål, Rhendalen och byn Bacharach. Det är en liten pitoresk by med gamla hus, smala stenlagda gator och ett gammalt slott. Det finns flera restauranger, affärer och ställen där man kan prova och köpa viner. Vi hittade en trevlig restaurang, Alt Kölnischer Hof, som serverad gott
vin och väldigt fin schnitzel. Vi parkerade husbilen på Sonnenstrand camping strax söder om centrum, precis utmed Rhen's strand. På kvällen ställde vi ut våra stolar vid sandstranden, njöt av utsikten och lite att dricka. Vi gjorde upp planer inför kommande dag, ska det bli cykeltur utmed Rhen eller en båttur på Rhen. På vägen in till centrum hade vi sett ett par pirar där man kan köpa biljetter och åka t.ex. till Rüdesheim.

4 juli 2012, Cykeltur till Oberwesel

Vi bestämde oss för att ta en cykeltur till en av grannbyarna idag. Det gick lätt att trampa på cykelbanan utmed Rhen floden och snart var vi i Oberwesel. Vi gick en promenad längs huvudgatan och hittade en trevlig restaurang där vi intog varsin rejäl sallad. Vi lärde oss att pfiffeling betyder kantarell och A fick en sallad med massor av stekta kantareller som tyvärr mest smakade bacon.

Det finns inte många broar över Rhen så vi cyklade en bit till och sedan samma väg tillbaka igen. Det blev väldigt varmt fram på eftermiddagen så när vi återvände till "vår strandtomt" tog vi ett bad i Rhen. Det var varmt i vattnet men svalkade skönt ändå.

Musikupplevelse 1: det fanns rätt många norska husbilar på campingen och där spelades det svensk musik: ABBA.

Musikupplevelse 2: det känns lite häftigt när man går i de smala gränderna i en tysk medeltidsby och det stömmar svensk musik ut från ett fönster: Euphoria med Loreen.

5 juli 2012, Bacharach - Rülzheim

Vi hade planerat en dag med båt på Rhen till Rüdesheim, men i biljettkiosken fick vi veta att Rhen var avstängd denna dag. Vi tittade ut på floden och såg att det fanns inte en enda pråm så den uppgiften var säkert riktig. Vi bestämde oss för att resa med husbilen istället och gick med raska steg tillbaka till campingen för att packa ihop. Lite hastigt och planlöst körde vi söderut mot Bingen och sen mot Neustadt för att utforska die Weinstrasse. Det var inte lätt, först hittade vi inte Weinstrasse, sedan kunde vi inte köra till de små byar vi planerat pga smala gator, låga broar, eller för tungt fordon, husbil passar inte i gamla tyska småstäder. Efter mycket strul och flera u-svängar och ett sjunkande humör hittade vi till slut en camping i Rülzheim. Under denna stora frustration lyckades vi tyvärr inte ta oss in på någon av alla de vingårdar vi passerade, eller för den delen njuta av den bitvis vackra naturen. Rülzheim bjöd åtminstone på lugn och ro, samt en god och välbehövlig middag.

6 juli 2012, Rülzheim - Schweich

Den här dagen gick helt enligt plan till skillnad från gårdagen. Vi hade bestämt oss för att köra till Moseldalen och ta in på en camping i närheten av Trier. Vi lät Bettan (vår GPS) lotsa oss ut från Rülzheim och sedan vidare på ett otal olika motorvägar. Det var ganska backigt och bitvis väldigt vackert när vi nådde fram till vinodlingarna och så småningom Moseldalen. Under vår resa så upplyste Bettan oss plötsligt om "Varning föremål på väg", vi förstod ingenting men det visade sig efter några minuters körning vara ett militärflygplan som flög precis rakt över vår husbil på mycket låg höjd.

Vi körde till Schweich som är en ganska modern by, den bjuder inte på lika mysiga gator och torg som många andra byar längs Mosel. Vi hittade en camping och en supermarket - Edeka - alldeles intill, den visade sig ha ett brett sortiment och en fräsch brödbutik i entrén, precis vad vi behövde.

7 juli 2012, Med lokalbus till Trier

Vi tog lokalbussen till Trier idag, det tog 30 minuter att åka en sträcka på 12km, den gick på smågator genom byarna, upp och ner för kullarna och bitvis på så dålig väg att vi trodde bussen skulle skaka sönder.
Trier är Tysklands äldsta stad med byggnader och ruiner från rommartiden, vi strosade omkring på gågatorna bland alla andra turister, fikade, åt mat och shoppade lite. Det finns ganska många affärer med lite kul och annorlunda saker så vi fick inhandlat ett par presenter. Halv fem tog vi bussen tillbaka igen, fötterna var väldigt trötta och det var skönt att komma tillbaka till husbilen, sätta sig i skuggan och dricka en kall öl. På kvällen åt vi tysk korv och vitkålssallad, och avslutade med jordgubbar. Vi provade campingens WLAN, men det fungerade ganska dåligt. Inne i husbilen fick vi ingen kontakt alls, utomhus och 10 meter från antennen gick det att använda, men hur kul är det att stå mitt ute på en camping och surfa?

8 juli 2012, Schweich - Wintrich

Vi plockade ihop vår saker och tömde/fyllde bilen med vatten mellan regnskurarna. Vi körde åt norr utmed Mosel, en mycket vacker väg med massor av vinodlingar och en slingrande flod. Vi såg många ställplatser som alla ligger vackert utmed Mosel. Man ser ofta ställplatserna på långt håll eftersom de vita husbilarna syns bra i grönskan. Efter bara någon timmes körning var vi framme i Wintrich och ställde husbilen på en trevlig ställplats utmed Mosel's strand. Genom framrutan på bilen såg vi pråmarna gå förbi och en bit bort skymtade en sluss, en utsikt mycket bättre än TV.

Vädret var lite oroligt denna dag och vi fick ett par ordentliga skyfall över oss när vi intog lunch i husbilen. Dagens kulinariska upplevelse var jordgubbskräm och mjölk, med tyskt bröd och salami.Under eftermiddagen gick vi runt i byn för att handla och kolla upp restauranger inför kvällen, men byn verkade väldigt stängd, kanske beroende på att det var söndag. Vi hittade till slut en mycket bra restaurang i södra ändan av Wintrich. Där tillbringade vi en stor del av kvällen och njöt av god mat, gott vin och den vackra utsikten över Mosel.

9 juli 2012, Cykeltur i Moseldalen

Idag hade vi sovmorgon och vaknade inte förrän kl 8. Vi tog det väldigt lugnt, började med en kopp kaffe och därefter frukost. Under tiden besprutades vinodlingarna runt oss med hjälp av helikopter. Vi tog ner våra cyklar och förberedde för en tur, tog med regnkläder och lite vatten. Vi cyklade norrut mot Brauneberg, en liten mysig by med ett par trevliga och öppna restauranger intill Mosels strand. Det var inte dags för mat ännu så vi fortsatte. Nästa by var Mülheim och där cyklade vi över Mosel och söderut igen mot Kestern. Nu började vi bli hungriga och letade efter någonstans att äta. Kestern var väldigt stängt så vi körde vidare till Minheim som var lika folktomt och öde. Vi undrar var alla tyskar gör och om det inte finns någon som vill servera oss något ätbart. Vi gav upp Minheim också och fortsatte till Piesport som ligger 5km bort. Redan på bron över Mosel siktade vi en restaurang med gäster på uteserveringen. Vi trampade dit och möttes av en mycket trevlig servitör. Både ölen och maten smakade väldigt gott. Restaurangen hade väl tilltagna parasoller och tur var det för vi överraskades av ett ordentligt regn. Efter mat och kaffe slutade det regna och vi kunde cykla vidare in till Piesport för lite sightseeing och vinprovning. På vägen tillbaka hade vi 4 flaskor med oss på pakethållaren. Åter i husbilen var vi väldigt nöjda med en fantastiskt fin tur bland vinodlingar och små byar.

10 juli 2012, Wintrich - Cochem

Idag körde vi en kort och lugn tur utmed Mosel och njöt av vyerna. Det finns massor av små trevliga byar med ställplatser och campingar och vid den här årstiden verkar det inte vara några problem alls att få plats. Vi siktade på Cochem och tog in på campingen strax norr om centrum.
Cochem är en riktig turistort med massor av affärer, vinförsäljning och restauranger, lite ovant för oss som cyklade omkring i nästan öde byar dagen innan. Ännu en gång lyckades vi undkomma en störtskur genom att i precis rätt ögonblick ta plats på en uteservering under tak. Det var en njutning att sitta skyddad för regnet och se hur turister och servitriser kämpade för att ordna torra platser. Det går väldigt snabbt
från sol till ösregn, men också lika snabbt tillbaka igen. När vi hade ätit färdigt sken solen och gatorna var nästan torra. På vägen tillbaka stannade vi vid en vinkällare och smakade lite vin, det blev några flaskor till att bära hem till husbilen.

11 juli 2012, Cochem - Greven

Vi sov inte så bra i Cochem pga av tågen som dundrade förbi hela natten och strax före kl 7 på morgonen började en helikopter flyga fram och tillbaka över vinfälten. Trots att vi gillade Cochem och hade kunnat stanna en dag till så trivdes vi inte riktigt med campingen och järnvägen. Vi åkte därför vidare norrut och lämnade Moseldalen bakom oss.
Vägen från Cochem upp till motorvägen var lite brant och krokig, och efter några kilometer erbjöd den en fantastiskt fin utsikt över Cochem och Mosel. Tyvärr fanns det inte så mycket plats för att stanna och njuta av vyerna. Vi färdades vidare på de tyska motorvägarna och idag fastnade vi i en riktig stau (kö), en olycka satte stopp för oss cirka en halvtimma. På ställplatsen utanför Greven fanns det gott om plats och vi lagade mat, tog en promenad och förberedde lite inför nästa dags resa.

12 juli 2012, Greven - St Peter-Ording

Dagens resa förflöt fint på autobahn, vädret var växlande med både sol, rejäla regnskurar och starka vindar. Vi nådde fram till nordsjökusten och ställplatsen i St Peter-Ording på eftermiddagen och gick en promenad i byn och ner mot stranden. Detta verkar vara en badort och påminner oss om Hallandskusten med sina vidsträckta stränder.

Det är marknadsdag och mycket folk på byn's gator, bland marknadsstånden och på uteserveringarna. Vi letade länge innan vi fick plats på en restaurang, det blev en trevlig italiensk upplevelse. På kvällen åker parabolerna upp på husbilarna och folk kurar inomhus, det är lite svalt och blåsigt ute. Vi kopplar upp oss på nätet och kollar nyheter och väder, tar en kopp kaffe, äter jordgubbar och läser en god bok.

13 juli 2012, St. Peter-Ording - Aabenraa

Vi gav oss ut på en långpromenad ner till havet, men blev först stoppade av en vakt som ville ha 3 Euro per person för att låta oss gå ner på gånstigen som leder till stranden! Vi blev både förvånade och irriterade över att behöva betala för att gå i naturen, men fick ge med oss.
Naturen var annorlunda och läcker med en flera hundra meter bred remsa med gräs och vass innan man nådde ner till vattnet. Där fanns en restaurang och en toalett, båda på 7 meter höga stolpar (pga tidvattnet antar vi). Folk promenerade, cyklade, red och "kajtade", några satt i små speciella vindskyddade solstolar och bara njöt.

Det verkar inte som man badar just här, gräset växer ända ner till vattnet och det ser ut att vara lite gjyttjigt och mycket långgrunt. Hit åker vi gärna igen, det finns massor av cykelvägar och vandringsleder, och det ska finnas badstränder.

På eftermiddagen fortsatte vi vår färd hemmåt, vi stannade i Flensburg och vår favoritaffär CITTI där vi handlade mat och dryck. Vi stannade på samma ställplats i Aabenraa för att övernatta och tog en promenad ner till hamnen där vi kollade in den andra ställplatsen som ligger på hamnplanen.

14 juli 2012, Aabenraa - Göteborg

Kl 9 var vi redan på väg hemmåt. Vi körde en tur förbi Aabenraa hamn och centrum, det ser trevligt ut och vi kan tänka oss att återvända och utnyttja ställplatsen vid hamnen. Resan hem gick väldigt bra, inte särskilt mycket trafik och vi gjorde bara två stopp för fika och lunch. Vi nådde Göteborg 16.30 och fick börja med att åka till affären för att handla, kylskåpet var väldigt tomt.

Med husbil till Moseldalen 2011

Husbil i TysklandPosted by Admin 07 Sep, 2012 09:51

En sammanfattning av resan finns på vår hemsida, nedan följer vår blogg.

26 september 2011, Göteborg - Maribo

Vi startade resan vid 14-tiden och satte kurs söderut på E6. Vi använder vårt nya Bropass över Öresundsbron och passerade snabbt och lätt utan problem. Vid halv-åtta var vi framme i Maribo, det var redan mörkt ute och vi ställde upp husbilen i utkanten av en mysig camping.

27 september 2011, Maribo - Greven

Vi tog det lugnt på morgonen och tog färjan Rödby-Puttgarden kl 9:45. Det var väldigt lite folk på färjan och vi fick parkera vår pärla bland lastbilarna. Det var otroligt många vägarbeten på vägen mot Bremen och sedan Osnabrück, men det flöt ändå på ganska
bra i trafiken. Vår lunchen blev försenad pga att tullen hade ockuperat vår planerade rastplats och på nästa var det reparationer på gång. Vi siktade mot Dortmund, men när vi fick se en skyltarna mot Greven kom vi ihåg ett tips vi fått om en bra ställplats, och svängde av. Vi fick leta lite efter ställplatsen som visade sig ligga några kilometer utanför Greven. Vi hade problem med elen som bara var på 6A och använde gasolen för att få värme på natten.

28 september 2011, Greven - Traben-Trarbach

Vi startade vid 9-tiden och nådde Moseldalen lite efter 13. Vi körde ganska länge utmed floden innan vi nådde vårt mål, Traben-Trarbach. Efter lite trixande hittade vi Rissbach camping där vi fick en av de sista platserna. En spegel i badrummet trillade ner och gick sönder när vi körde in på campingen, det blev storstädning för att få bort alla glasflisor. Efter allt stök gick vi till campingens restaurang och tog en öl på terassen, tag-2-betala-för-1 blev 3€ för oss båda. Billigt är extra gott!
Promeneraden in till centrum tog cirka en kvart och gick på en gångstig utmed Mosel. Där hittade vi en väldigt mysig restaurang. Vi satt ute, drack Federweisse (nypressad, jäst druvsaft) och rieslingvin, och åt gott. Vi gick hem i mörkret och undrade varför vi inte tog en ficklampa med oss.

29 september 2011, Båttur till Bernkastel-Keus

Vid 10-tiden gick vi in till centrum och köpte färjebiljetter till Bernkastel-Keus. Färjan tog över 2 timmar och inkluderade en slussning. Det var en lugn och mycket vacker färd med vinodlingar runt omkring och en slingrande Mosel. Vi hade problem med väderstrecken då floden slingrar sig som en orm och inte alltid flyter i den riktning som man förväntar sig. Bernkastel-Keus är en gammal och väldigt pitoresk liten stad, men också full av turister. Vi åt lunch, köpte vin och strosade omkring på gator och i affärer.
Kl 17 gick båten tillbaka i samma lugna takt.

30 september 2011, Traben-Trarbach - Zell

Vi lämnade Traben-Trarbach och åkte norrut utmed Mosel för att njuta av utsikten och hitta en ny plats för övernattning. Vi såg att det var ganska fullt på campingar och ställplatser, speciellt i byarna med vinfest. Vi hittade en fin ställplats i södra ändan av Zell, det fanns en hel del platser när vi kom, men det fylldes på snabbt. Vi cyklade in till centrum, åt lunch, köpte vin och frukost, tittade på byn som är ganska liten men trevlig och inte så turistig.

Cykel är vara ett populärt fortskaffningsmedel i Moseldalen och på många ställen finns det en separat cykelbana utmed floden. Håller man sig där är det plant och lätt att cykla, men det finns också väldigt utmanande backar runt omkring. El-cykel verkar väldigt populärt bland de lite äldre turisterna.

1 oktober 2011, Vandring i Zell

Dimman låg tät även denna morgon, men vid 10-tiden började den lätta och snart värmde solen från en klarblå himmel, precis som den gjort varje dag här i Moseldalen. Vi hade planerat för en cykeltur till någon av grannbyarna och började med en tur in till Zell centrum, då gick en cykelkedja av! Vi försökte hitta någon som kunde reparera den, men misslyckades. Vi fick gå tillbaka till husbilen och smida nya planer för dagen. Vi hade sett skyltar om vandringsleder så vi tog på kängorna och gick in till centrum igen. Nu var vi hungriga och åt lunch bestående av lökpaj och potatissoppa innan vi gick till turistinformationen. Där fick vi tips om vandringsleder och en karta innan vi gav oss ut på nya äventyr. En stig från Zell centrum ledde oss upp för branterna och mot vinodlingarna, och efter en stigning på 160 meter hade vi en vidunderlig utsikt över Zell och Moseldalen. I 2 timmar vandrade vi i gassande sol och 30 graders värme, en kall öl smakade extra gott efteråt. På kvällen fixade vi mat i husbilen och pustade ut.

2 oktober 2011, Zell - Pommern

När vi vaknade i morse så var vår husbil instängd av en holländsk husbil som kommit under natten. Ja, det var verkligen fullt på ställplatsen! Vi skulle ge oss av så holländaren fick flytta på sig och sedan ta vår plats. Innan vi körde vidare var det dags för tömning och påfyllning av vatten. Vi hade ingen slang som passade utkastet för färskvatten och vår vattenkanna som fungerat överallt annars gick inte att fylla. Men snart fick vi hjälp av en "medcampare" som var mer välförsedd med slang och rätt nippel.

Vi åkte vidare mot norr och visa av erfarenheten med fulla ställplatser så började vi leta efter övernattning redan på ett tidigt stadium. Vi passerade några ställen där det var skördefest, där hade vi gärna stannat, men det fanns förstås ingen plats. Vi hamnade på en campingplats i Pommern som var rätt okej, men byn hade inte mycket att erbjuda en söndag. Vi hittade en trevlig restaurang, Onkel Otto, som serverade riktigt god mat, en för övrigt var det väldigt stängt. Vi fick roa oss själv och avslutade kvällen med ett rafflande kortspel i husbilen.

3 oktober 2011, Pommern - Weddelbrook

Vi lämnade Moseldalen på krokiga vägar mot autobahn och efter en knapp timma "ställde vi oss i spåret" mot norr och hemåt. Det var ovanligt lite trafik och körningen flöt på fint. Vid 18-tiden var vi redan norr om Hamburg och började leta efter övernattningsplats. Det blev en camping i Weddelbrook, en liten by på tyska landsbygden. Vi tog en promenad bland villorna och bondgårdarna på kvällen, det var öde. På campingen hade vi ett gäng med traktorer och husvagnar som grannar.

4 oktober 2011, Weddelbrook - Göteborg

Vi gav oss iväg strax efter 8 och siktade mot Flensburg och Citti där vi handlade med oss tysk korv och öl, och ett par stora mackor som vi sedan åt på vägen hem.