Resgodis-bloggen

Om bloggen

Här finns berättelser från våra husbilsresor, men även om vandring på Kanarieöarna, en vecka i New York och en resa till Indien.

Vi har också en hemsida: resgodis.se. Där har vi sammanfattat våra resor (för den som inte orkar läsa blogg) och samlat information om campingar och ställplatser vi besökt.

På hemsidan har vi också skrivit om några andra resor till Kuba, Thailand, Italien och Spanien.

Med husbil till Ahrdalen och Moseldalen september 2014

Husbil i TysklandPosted by Admin 17 Nov, 2014 08:28

2 september 2104, Göteborg - Heiligenhafen

Avgång 9.22 efter tankning och mer luft i däcken på macken hemma. Vi körde i vårt 2-timmars tempo och stannade på rastplatsen i Erikslund för en fikapaus, fortsatte sedan förbi både Malmö och Köpenhamn i ett nafs.

Vid 14-tiden nådde vi Farö för en lunch med havsutsikt. Vi skulle sätta över kylskåpet på gasoldrift under pausen men det fungerade inte. Efter några svordomar, lite trixande och skruvande fick vi igång kylen på gasol, puh. Vi förstår inte riktigt vad som var fel...

Vi tog färjan 16.15 över till Puttgarden och körde till ställplatsen i Heiligenhafen. Det fanns ganska gott om plats, men det var "vild parkering" och oklart var man hittade el. Vi lyckades efter en stund hitta en bra plats med el.

Efter en välförtjänt middag gick vi en kvällspromenad till stranden alldeles intill, och vidare in i centrum. Där fanns gott om restauranger och verkade mysigt, men lite ödsligt så här års på en tisdag kväll.

3 september 2014, Heiligenhafen - Remagen

Vi startade vi 8.30 tiden och handlade på Edeka, en fin butik vid utfarten Heiligen hafen mitte. Utanför Hamburg hamnade vi i bilkö på grund av av vägarbete, en dryg halvtimma i kö kändes lång.

Vi passerade Köln vid 16-tiden, det var mycket trafik och långa köer. GPS:en lurade ner oss på fel sida av Rhen och tyckte att vi sedan skulle ta färja över floden. Efter en stunds väntan på färjan i Linz bestämde vi oss för att köra till närmast bro söderut istället. Det var en fin väg utmed Rhen och vid halv sjutiden nådde vi vårt mål: Remagen och Goldene Meile camping. Vi var trötta efter en lång och intensiv dag på autobahn, och efter en promenad på campingen, lite ost och kallskuret i magen, då kändes sängen väldigt skön.

4 september 2014, Remagen - Mayschoss

Vi körde från Remagen och genom Ahrdalen till Altenahr där vi vände om och åkte tillbaka till Mayschoss och ställplatsen vid järnvägsstationen. Ahrdalen är smal och floden liten, men naturen är vacker och bitvis dramatisk med branta höga klippor. Överallt odlas det vin.

Vi hade funderingar på campingen i Mayschoss men den var full av lång-campare och låg lite off jämfört med ställplatsen. Efter lunch tog vi cyklarna och gav oss iväg mot Altenahr. Cykelvägen var fin i början men sedan fick vi cykla en liten bit på den smala och trafikerade vägen vilket inte var lika trevligt. Altenahr har ett mysigare centrum med lite fler butiker, restauranger och uteserveringar än Mayschoss. Vi drack federweisse och lyssnade på ett gammalt klockspel innan vi återvände.

På vinkooperativet Winzer i Mayschoss gick vi en guidad tur i vinkällaren och efteråt
bjöd dom på ett glas vin. En trevlig tur som bara kostade 3€, men guidningen var enbart på tyska. Det spännande med Ahrdalen är att man gör mest rött vin här, till skillnad från övriga Tyskland.

Turistinformationen i Mayschoss var obefintlig, men vi hittade en i Altenahr och kunde
köpa en karta för att planera nästa dags vandring på Rotweinwanderweg.

5 september 2014, Mayschoss och vandring

Dagen började med lite regn när vi vaknade och åt frukost, men sedan sprack det upp
och blev soligt och fint. Vid tio-tiden gick vi iväg på vår vandring längs Rotweinwanderweg mot Ahrweiler. Vi kom snabbt upp till vinodlingarna och en vacker utsikt över dalen. Det var fantastisk fint, lätt att gå och en väl markerad led. Underlaget varierade: asfalt, grus och smal stig, vi klarade oss bra med ordentliga gympaskor. Efter två timmar tog vi kaffe och macka på en bänk med utsikt över Dernau och fortsatte sedan mot Mariental där vi hade tänkt ta tåget in till Ahrweiler. Trots skyltar om tåg i Mariental så fanns det ingen station där, vi bestämde oss för att fortsätta till fots mot Ahrweiler på en stig utmed vägen och floden. Efter ett tag utan skyltar blev vi osäkra på om vi var på rätt väg och återvände till Mariental för att äta lunch och planera om. Där hittade vi ett enkelt ställe utmed vägen som serverade jättegod potatissallad med korv och öl. Efteråt testade vi på att dricka federroter, den smakade gott som dessert.

Stärkta av maten och med goda råd från servitören följde vi cykelvägen mot Ahrweiler som var betydligt kortare än Rotweinweg. Ganska trötta nådde vi Ahrweiler vid halv fyratiden, vi kikade in på campingen som ligger fint vid floden och nära Altstadt, den var fullsatt. Vi promenerade in genom stadsmuren och in i centrum, det var jättefint med gamla, vackra hus, många restauranger, uteserveringar och butiker. En vinfest skulle just börja och vi passade på att smaka några olika viner. Bubbel, federweisse, en röd frühburgunder och sedan två vita viner. Vi blev inte så imponerade av vinerna här, tyckte dom var dyra i förhållande till smaken. Frühburgunder fick bäst betyg på den här lilla rundvandringen.

Det var kul att studera festfolket och lyssna på tysk populärmusik en stund, men efter en lång dag var det tid för oss att ta tåget tillbaka till husbilen i Mayschoss. Det var fredag kväll och det började bli fullt på ställplatsen, men vi hade en bra plats.

6 september 2014, Mayschoss - Wintrich

Vårt mål för dagen var Moseldalen och Traben-Trarbach för att se gamla stan som vi missade förra gången vi var där. Vi körde längs Ahrdalen mot Nürnberger ring och sedan Cochem där vi åkte utmed Moseldalen till T-T. Vi hade hoppats få plats på den nya ställplatsen men det var fullt när vi anlände vid 13-tiden på en lördag. Vi körde till campingen som ligger någon kilometer bort och fick sista platsen för husbil. Vi var tveksamma till platsen som var ojämn och spårig, men vi körde in och sedan var vi fast i det mjuka gräset. Det behövs inte mycket för att en tung husbil ska slira och vi kom ingenstans. Vi tillkallade hjälp för att skjuta på bilen, la grus runt hjulen och kom sedan loss utan större problem. Med leriga framhjul lämnade vi campingen och Traben-Trarbach, det är inte meningen att vi ska få se gamla stan här.

Vi fortsatte att leta övernattningsplats och det slutade med att vi körde till Wintrich ställplats som vi varit på tidigar. Det fanns några få platser kvar och vi fick en skaplig plats med el. Klockan var halv fyra och vi hade bara ätit varsin banan sedan frukost, så nu blev det snabbt fram med macka och kräm för att stoppa den värsta hungern, och sedan kaffe och croissant med choklad.

Vi gick en runda i Wintrich som är en ganska liten och öde by, men några restauranger och lite vinförsäljning finns. På kvällen gick vi till restaurang Sankt Michael som ligger fint med utsikt över Mosel. Ett mycket trevligt ställe där vi åt och drack gott av tyska läckerheter. Deras vita, torra viner är riktigt goda.

7 september 2014, Wintrich och Bernkastel-Kues

Vi började dagen med att cykla till Sankt Michael för att köpa vin, vi hade druckit två goda viner kvällen innan och fick prova ytterligare ett som var i vår smak. Det blev en låda på pakethållaren när vi cyklade "hemåt". Vinet packades snabbt in i bilen och cyklarna packades om för en tur till Bernkastel-Kues och vinfestival.

De 12 kilometrarna gick lätt på fina cykelvägar, det var svårare att hitta en parkeringsplats för cyklarna men det ordnade sig. I Bernkastel var det full fart med massor av vin- och mat-serveringar av olika slag. Vi provsmakade några olika vita viner och åt nygrillad lax med god sås och brötchen. Man kunde se hur laxen grillades vertikalt över brinnande ved och kol, den serverades direkt, varm och jättegod.

Vi promenerade upp på smågatorna i stan och stannade till i ett hörn där en blåsorkester spelade musik för glatta livet. Publiken applåderade och sjöng med, orkestern dansade, det var en otrolig stämning. När vi gick vidare såg vi att folk började positionera sig utmed huvudgatan och förstod att här kommer det bli något.

Vi ställde oss längs gatan och väntade och klockan 14 började en parad med massor av orkestrar, utklädda människor och utsmyckade fordon. Flera paraddeltagare bjöd på vin till alla som sträckte fram ett glas, men vi hade inget. Vilken miss vi gjorde när vi lämnade tillbaka våra vinprovarglas, nu förstod vi varför folk hade glasen hängande runt halsen.

Det var mycket folk och trångt på gatorna, men bara glada miner och mycket musik när vi började ta oss tillbaka. Efter ett restaurangbesök cyklade vi hemåt, glad och nöjda med en dag fylld av överraskningar. Vi hade ingen aning om att medelålders tyskar kunde vara så dansanta, spontana och sprudlande på söndag eftermiddag.

8 september 2014, Wintrich - Greven

Vi gav oss iväg kvart i tio efter alla bestyr med vatten och toa. Brödbilen råkade stanna precis jämte oss när vi var klara, det var bara att gå dit och köpa några brötchen och lite gott till kaffet, precis vad vi behövde inför färden hemåt.

Vi lämnade Moseldalen genom att åka norrut till Welen och sedan väg 50 till autobahn 48, en jättebra väg och lagom brant. Resan mot Greven gick bra även om det tidvis var mycket trafik och några stora vägarbeten.

Vid halv-fyratiden nådde vi ställplatsen utanför Greven, en gammal favorit i repris som var lika trevlig som alltid. Vi fick snabbt en bra plats, tog ut stolar och bord för en fika i solskenet. Senare blev det mat på restaurangen i hamnen bredvid, grilltallriken var enorm och smakade mycket gott.

9 september 2014, Greven - Grossenbrode

Vi kom iväg strax före nio och färden gick bra i en dryg timma då vi fastande i bilkö i 1,5 timma. A1 var avstängd på grund av trafikolycka och/eller vägarbete. Resten av resan löpte på ganska bra och vi var i Heiligenhaven vid halv fyratiden. Ställplatsen var ganska full och bilarna stod huller om buller. Vi bestämde oss för att köra till Grossenbrode istället som ligger cirka en mil nordost. Där finns en camping och två ställplatser. Vi valde ställplatsen intill campingen som var väldigt trevlig.

På vägen från Heiligenhafen hade vi stannat vid Edeka och köpt grillad kyckling, varsin sallad, bröd och Flensburger öl. Nu blev det fest i husbilen, sista kvällen för i år. Vi promenerade ner till stranden, där fanns många restauranger men endast några få var öppna. Hit borde vi åka när det är lite varmare och mer öppet.

10 september 2014, Grossenbrode - Göteborg

Vi gick upp vid halv sjutiden och kom iväg före nio till Heiligenhafen, först till mataffären för att köpa med lunch-mackor och fikabröd, och sedan till Calles för att inhandla "vinterförrådet". Butikerna var nästan folktomma så det gick snabbt att handla.

Det var ingen rusning på färjan heller så allt gick fort och smidigt. Resten av resan gick också bra och vi var hemma strax efter 18.

Falkolts Dalslandskrog, augusti 2014

Husbil i SverigePosted by Admin 14 Nov, 2014 08:30

6-7 augusti 2014, Dalsland

En 50-års present skulle avnjutas på Falkholts Dalslandskrog och vi tog husbilen till Norebyns café och camp som ligger granne med restaurangen. Våra vänner hade hyrt en stuga där och vi parkerade husbilen precis utanför med härlig utsikt över sjön Grann.

Falkholts erbjuder en mysig miljö med "hemma känsla", personlig service och otroligt god mat. Vi hade beställt en avsmakningsmeny med vinpaket och överlämnat allt åt kocken. Det blev stor succé med en mängd små rätter: zucchini-soppa, gös-tartar, lax-carpaccio, abborre, älgstek, rådjur och som avslutning fick vi 5 mini-desserter. Vinerna, både vitt, rött och sött, var väl anpassade till maten och mycket goda. Ja, allt smakade underbart gott.

Dagen därpå vaknade vi till strålande solsken och tog ett morgondopp i sjön innan vi åt frukost på altanen. Vi är supernöjda med vår tur till Dalsland och den här "pärlan" mitt i dom djupa skogarna kommer vi att återvända till.

Helsingborg och Helsingör, augusti 2014

Husbil i SverigePosted by Admin 13 Nov, 2014 12:27

12-14 augusti 2014, Helsingborg och Helsingör

"Mini", som nu är elva år och börjar växa ikapp oss, skulle åka med oss i husbilen två nätter och vi valde som vanligt resmål efter väder. Vi gav oss iväg mot Skåne och eftersom "Mini" har en förkärlek till lax stannade vi vid Laxbutiken i Heberg. Det fanns mycket att välja på och det var svårt att bestämma vilken som såg godast ut. Vi valde 4 olika sorter: gravad med vitlök, respektive ingefära och lime, kokt dill-lax och varmrökt lime och chili lax. Fisken åkte in i kylskåpet och vi gick till glass-caféet i samma byggnad och åt glass med massor av goda tillbehör.

Vi var framme i Helsingborg och Råå vallar camping vid 18:30-tiden och det fanns gott om platser att välja på. Vi var hungriga och kokade genast potatis och gjorde rom-sås som vi åt till de olika laxsorterna från Heberg. Den gravade med lime och ingefära blev en favorit.

Nästa dag gick vi upp vid 8-tiden och så småningom tog vi bussen in till Helsingborg
och färjan över till Helsingör. Där promenerade vi till Kronborgs slott, tittade på en staty av Herakles, gick vidare till varvsmuseet och ytterligare en staty, en blänkande "Han", som är förvillande lik den mer berömda "lille havfru" i Köpenhamn.

Nu började magarna knorra och det var hög tid för lunch. Vi letade oss fram på smågatorna och hamnade på Gästgivaregården. Både hamburgare och spättafilé smakade gott.

På kvällen spelade vi äventyrsgolf på campingen och yatzy i husbilen. Det slutade med att en av tärningarna försvann, det finns alldeles för många hål i golvet på en husbil....

Nästa dag åkte vi hem igen och stannade åter i Heberg, vi måste köpa hem lite favoritlax till väntande föräldrar och förstås äta en glass till.

Det är alltid lika kul att resa tillsammans med "Mini".

Med husbil till Rügen 2014

Husbil i TysklandPosted by Admin 10 Nov, 2014 08:58

17 juni 2014, Göteborg - Prora, Rügen

Kl 7 gav vi oss av mot Trelleborg för att ta färjan kl 13 till Sassnitz. Det gick fort att köra de dryga 30 milen och vi var i Trelleborg redan kl 11, trots att vi stannade både för tankning och en fika. Vid infarten till Trelleborg, strax innan hamnen hittade vi en enkel ställplats vid havet. Den passar säkert bra för en övernattning när man ska ta en tidig färja.

Färjan tog drygt 4 timmar, men var liten och ganska tråkig. Vi roade oss med att äta buffé, sola en stund och titta runt i shoppen. Vi kom till Sassnitz vi halv sex-tiden och körde till Bergen för att handla öl, en provkollektion av Störtebeker, och en låda vin. Under färden dit och sedan vidare till ställplatsen fick vi se lite av de berömda alléerna och den fina naturen. Ställplats Oase ligger nära Prora och är en Top-platz. Det fanns gott om plats denna tisdag kväll och vi fick välja fritt. På ställplatsen var det lugnt och rofyllt, en oas, och vi somnade gott efter en lång dag.

18 juni 2014, På cykel till Prora och Binz

Solen strålade och vi hade cirka 20 grader varmt och lätt vind. Efter frukost cyklade vi till Prora för att titta på Hitlers "semesterparadis" som består av ett 4,5km långt och 5 våningar högt byggnadsverk intill en lång sandstrand. Idag är stora delar helt förfallna, men det finns ett museum och vissa delar håller på att renoveras till moderna bostäder.

Vi fortsatte cykelturen söderut till Binz som är en väldigt fin kurort med massor av hotell, restauranger, affärer, och en oändlig sandstrand. Vi promenerade längs den fina strandpromenaden och hittade en mysig strandbar där vi åt bratwurzt till en god öl. Strandbaren hade fina "strandkörber" som sittplats för gästerna och ur högtalarna hördes gamla tyska slagerlåtar. Vi njöt i solen.

Det var mycket turister på gatorna, vi strosade runt en stund och köpte färska jordgubbar och goda mackor att äta hemma vid husbilen.

Dagens missöde: jag fick med sig HTH istället för duschcreme till duschen, det fungerade inte alls bra.

19 juni 2014, Lokalbussen till Sellin

Gårdagens fina väder var bortblåst och denna dag var det lite svalare, blåsigt och det kom några regndroppar. Cyklarna och allt annat packades in i husbilen innan vi tog lokalbussen till Sellin. Det är ytterligare en kurort med vackra byggnader och mycket turister. Sellin kändes dock inte lika turistigt som Binz och var en mindre ort. Finast var piren med restaurang och undervattensakvarium.

Vid 17-tiden var vi tillbaka på ställplatsen, det blåste ordentligt och regnade då och då. Vi tog en kaffe i husbilen och planerade den fortsatta resan. Vädret ser inte så lovande ut, kanske lämnar vi Rügen redan i morgon.

20 juni 2014, Rügen - Stralsund

Efter frukosten började det regna i stora mängder. Vi gjorde oss i ordning för avfärd och gav oss iväg när det blev uppehåll. Kö och en strulig tysk vid gråvattentömningen gjorde att vi fick vänta en bra stund. Nästa stök blev parkeringen utanför affären i Berger, den var full med bilar och det var trångt för en husbil. Vi körde till affären intill och bakom den fanns en stor, nästan tom parkering där vi kunde ställa bilen och äntligen gå in och handla mat. Vi köpte med oss varsin fisch-brötchen med lax respektive matjesfilé.

Det blåsiga och opålitliga vädret gjorde att vi bestämde oss för att lämna Rügen och istället satsa på Stralsund och lite stadsliv. I Stralsund körde vi direkt till ställplatsen vid bron, Caravanstellplatz, det fanns ganska gott om platser på fredag (midsommarafton) eftermiddag. Vi åt våra fisch-brötchen (laxen fick högst betyg) innan vi promenerade in till Altstadt och ner till hamnen. Där fanns massor av trevliga restauranger och små uteserveringar som framför allt serverade fisk i alla former. Vi ville inte ha fisk just då och lyckades hitta en restaurang vid Ozeaneum som serverade oss Flammkuche (en typ av pizza) och en sallad.

På kvällen firade vi midsommar i husbilen med sill, färskpotatis och väldigt goda tyska jordgubbar.

21 juni 2014, Stralsund

Ölbryggeriet Störtebeker ligger bara 1,5km från ställplatsen så vi promenerade dit på förmiddagen och gick en guidad tur med ölprovning under 2 timmar. Allting presenterades enbart på tyska, men vi hade lite förkunskaper om öltillverkning och förstod en hel del. Guiden gick igenom hela tillverkningsprocessen under en rundtur i bryggeriet. Turen avslutades med ölprovning där vi provade 6 av Störtebekers lsorter (dom har 13 stycken och 3 av dom finns på systembolaget). Det här var en jättekul tur som rekommenderas till alla ölintresserade med lite tyskakunskaper. Efteråt åt vi lunch i deras restaurang och köpte med oss några öl från den fina butiken. Störtebeker tog väldigt väl hand om oss. Priset för en guidad tur med ölprovning: 9,90€.

På eftermiddagen gav vi oss ut på nya äventyr och gick till Ozeaneum nere i hamnen. Här finns utställningar om världens hav och dess innevånare, många akvarier och några humbolt-pingviner. Vi tyckte bäst om de levande varelserna.

22 juni 2014, Rügen runt och till Zingst

Vi startade från ett blåsigt Stralsund och körde tillbaka till Rügen. Där tog vi färjan i Wittow (kostnad: 7€), passerade Wiek, Dranske, Juliusruh, Glowe och körde genom den vackra skogen i Jasmund till Sassnitz. Vägarna på Rügen har mycket varierande kvalitet, ibland hur fina som helst, men även många ojämna vägar och några korta sträckor kullerstensvägar där hela husbilen vibrerrrrrade. En del byar är väldigt pittoreska och i andra möts man av trista hyreshus och grå betong.

Vi lämnade Rügen och körde till Zingst, som visade sig vara en riktig semesteridyll
med en otroligt lång och vacker sandstrand. Vi tog in på den kombinerade camping och ställplatsen och fick den sista rutan på den lyxiga ställplatsen med el, vattenutkast och gråvattenbrunn på varje plats.

Det blåste en kraftig västvind när vi gick på stranden in till Zingst centrum. Där var det väldigt turist-anpassat, massor av butiker, caféer, restauranger, men ändå mysigt. Vi bestämde oss för att stanna ytterligare en dag och ta en tur med cyklarna.

23 juni 2014, Cykeltur till Prerow och Zingst

Vi vaknade till ännu en blåsig dag, men trotsade vinden och cyklade mot en stark västandvind utmed kusten till Prerow. Det var en mycket rak och fin cykelbana med massor av cyklister. En skylt "Hohe Dünen" och flera parkerade cyklar gjorde att stannade och tog en kort promenad till ett utsiktstorn. Vi klättrade upp väl förberedda med kikare och kamera för att titta på utsikten. Vi blev väldigt långa i ansiktet när vi bara såg trätoppar och absolut inga vita sanddyner som vi förväntat oss. Någon borde hugga ner några träd eller bygga ett högre torn. Några tyska turister stod också i tornet och spanade och såg lite generade ut när vi frågade efter "die hohe Dünen".

Snart var vi framme i Prerow, även detta var en söt liten turistby men lite mindre än
Zingst. Vi åt en god lunch i närheten av piren som bestod av en fisksoppa och ett eis-bein, båda smakade fantastiskt gott. Medvinden tillbaka till husbilen kändes fantastiskt skön och nu hade solen tagit överhand över molnen och vi kunde verkligen njuta av cykelturen.

Efter en fikapaus vid husbilen gjorde vi en ny tur på cykel mot Zingst. Samma raka fina cykelväg, fast österut och medvind, vi svängde av söderut strax efter Zingst och sedan tillbaka till Zingst hamn och centrum. En kartong jordgubbar fick följa med tillbaka till husbilen.

På kvällen saknade vi bröd till maten och jag gick motvilligt till butiken. Klockan var 19 och jag trodde absolut inte att det skulle finnas något bröd i butiken så sent, men till min stora förvåning fanns det pinfärska brötchen. Vilken service.

Hit kan vi återvända för att cykla mera, sola och bada. Zingst är riktigt mysigt.

24 juni 2014, Zingst - Wismar

Vi tog vägen utmed västkusten ner mot Rostock och körde genom ett vackert landskap av sanddynor och slättland, vi passerade några fina semesterorter som såg spännande ut. På vägen öster om Rostock fanns det enorma fält med jordgubbsodlingar och jordgubbsplockarna var många. Vi har ätit väldigt goda jordgubbar på resan, kanske kommer dom härifrån.

Vi fortsatte mot Wismar och litade på GPS:en som visade vägen till ställplatsen i centrum utan problem. När vi anlände vid 13-tiden var den nästan fullsatt, men vi lyckades få en bra plats jämte en tysk husbil av samma modell och årgång som vår egen. Vi blev naturligtvis genast bekanta med ägarna, ett äldre par som hade rest mycket i Sverige och Norge.

Wismar är en jättefin stad med många gamla hus och mysiga gator. Vid hamnen låg det båtar som sålde rökt fisk, skaldjur och fisch-brötchen. Där fanns också flera glasscaféer och restauranger. Vi gick in i Altstadt och tittade på alla sevärdheter, besökte en vinkällare och några butiker. Promenaden avslutades med Schnitzel och kantareller på ett lokalt micro-bryggeri.

25 juni 2014, Wismar - Wulfen

Det var många husbilar som gav sig iväg tidigt men vi tog det lugnt på morgonen och
kom ändå iväg vi 9.30-tiden efter att ha sagt farväl till våra tyska vänner. Vi tog sikte på Fehmarn där vi ville övernatta innan vi fortsatte hemåt. A1 förbi Lübeck och norrut är inte kul, vägen är väldigt ojämn och vi tog därför av vid Nuestadt och körde en mindre och mycket trevligare väg. Det tog förstås längre tid men vi hade inte bråttom.

Vi hade valt ut Wulfener hals Camping und Ferienpark på södra Fehmarn, och bokade in oss på ställplatsen i utkanten av området. Det var en stor och fin plats i solen och vi fick snabbt ner cyklarna och ut med markis, stolar och bord. Nu skulle vi njuta och vila i två dagar. Efter en enkel lunch gav vi oss ut på en liten cykeltur runt den enorma campingen, gick en tur på stranden och badade fötterna, kallt i vattnet.

På kvällen grillade vi tyska korvar och åt potatissallad, kålsallad och grönsallad. Solen strålade och det var äntligen vindstilla, vi njöt av en jättefin kväll vid husbilen.

26 juni 2014, Cykeltur till Burg

Efter en lugn morgon cyklade vi in till Burg. Det var cirka 6km på en platt och grusad men fin cykelväg. Burg överaskade oss med ett mysigt centrum med gamla hus, kullerstensgator, restauranger och affärer. Vi ställde cyklarna och gick genom den gamla delen av staden och till Sky och Calles för att titta på utbudet av drycker. Där fanns allt som vi behövde....och mer därtill. Vi får ta med husbilen när vi ska handla.

Vi köpte jordgubbar på torget innan vi återvände till ställplatsen och vår soliga
uteplats. Solen stekte och det var vindstilla när vi kom tillbaka. Vi drog ut markisen
och drack kaffe i skuggan, eget kaffe smakar mycket bättre än det tyska. Klockan närmade sig 18 då den avgörande VM matchen i fotboll mellan USA och Tyskland skulle spelas och på himlen tornade molnen upp sig. Vi packade in alla våra saker i en hast och gick sedan bort till campingens restaurang och Biergarten för att se fotboll på
storbildsskärm. Vi drack öl och åt korv som alla tyskar och tittade på matchen. Det blev stort jubel i busken när Tyskland äntligen gjorde mål i andra halvlek.

27 juni 2014, Burg - Göteborg

Vi hade fått ett tips om Calles i Hieligenhafen av några svenskar och körde tillbaka över bron för att handla. Calles hade allt på vår lista förutom öl från Flensburger och Störtebeker. Ölen är billig men sortimentet är mycket begränsat (har vi blivit bortskämda av systembolaget?).

Färjeturen och resan hemåt gick bra, enda fördröjningen var en rejäl hagelskur i Danmark som fick bilar att stanna utmed motorvägen. Vi hade tur och missade förmodligen den värsta skuren och kunde köra hela tiden.

Strömstad och Koster, maj 2014

Husbil i SverigePosted by Admin 02 Jun, 2014 12:00

28 maj 2014, Göteborg - Strömstad

Kristi Himmelsfärdshelgen stod för dörren och solen strålade över Bohuslän. Vi gav oss av på onsdag förmiddag och körde E6 norrut. Lunchen intogs på den fina rastplatsen Femstenaberg söder om Strömstad . Vi hade gott om tid och bestämde oss för att åka till Nordby shoppingcenter. Här finns hur mycket butiker som helst och vi fastnade i Sportshopen och i en enorm godisbutik, Gottebiten.

Eftersom detta är en helg som firas även av norrmän hade vi förbokat plats på Lagunen camping och ställplats, 3km söder om Strömstad. Vi ville prova på deras bobilplatser som är anpassade till husbilar. Platserna är riktigt lyxiga och har stenlagda uteplatser, eget avlopp för gråvatten, vattenutkast med slang, el, internet och TV.

När vi anlände på onsdag eftermiddag fanns det gott om plats på hela campingen och vi kunde njuta av vår middag i lugn och ro på uteplatsen.

29 maj 2014, Strömstad på cykel

Vi tog cykelbanan in till Strömstad centrum och parkerade cyklarna vid norra hamnen för att kolla upp färjan till Koster och besöka turistinformationen. Centrum känns ganska litet, men ligger fint vid vattnet. Hamnen var full av lyxiga båtar från Norge och det fanns gott om restauranger.

Vi strosade runt i centrum och såg några roliga butiker som tyvärr var stängda Krist himmelsfärdsdag. Istället för shopping blev det kaffe med skolbröd på Kaffedoppet vid Bukten. Efter fikat cyklade vi ut från centrum till Blomsholmen och tittade på fornlämningar. Där finns bland annat en mäktig skeppssättning som är 42 lång och har 49 resta stenar.

När vi återvände på sena eftermiddagen var campingen nästan fylld av norrmän och det var party hos "grannen", gårdagens lugn var som bortblåst. Vi tog en promenad på campingen, ner till stranden, längs vattnet och upp på höjden, här finns många fina campingplatser med utsikt.

30 maj 2014, Sydkoster på cykel

Vi gick upp tidigt för att cykla in till Strömstad och ta färjan till Kosteröarna klockan 10. Vi tog med våra cyklar på färjan för att kunna trampa runt på Sydkoster, men det går även att hyra cykel på ön. Vägarna är smala och oftast av grus, trafiken är mycket lugn och består av gångtrafikanter, cyklar, golfbilar och någon enstaka traktor och Segway.

Första stoppet gjorde vi på Kosters trädgårdar, ett mysigt ställe där det fanns både växter och konst att njuta av, och ett trevligt café. Vi drack kaffe och åt muffins som var pinfärska, fortfarande varma. Efter ytterligare en liten stund på sadeln nådde vi kyrkan och foten på Valfjället. En lång trappa och en välpreparerad stig ledde upp till toppen där man har en fantastisk utsikt över Kosterskärgården.

Vi cyklade vidare till Kyrkosunds lilla fina hamn och sandstrand. Där gick vi runt och njöt av solen och utsikten ett tag innan vi fortsatte till Ekenäs. På Kosters rökeri åt vi goda räksmörgåsar och gick sedan till Naturrum. Där togs vi emot av en trevlig och kunnig kille som berättade om djur och växter i deras akvarium. Det var jättekul att få lära sig lite om sjöstjärnor, musslor, krabbor och andra djur och växter i våra egna vatten.

Efter en lång och härlig dag med sol och hav tog vi färjan tillbaka till Strömstad. På hemvägen passade vi på att titta in i Tillbehörsbutiken, som hade massor av bra prylar till campare och husbilar.

31 maj 2014, Strömstad - Göteborg

Vi lämnade Lagunens camping på förmiddagen och gjorde ett kort stopp på ställplatsen i Hunnebostrands hamn innan vi for hem.

Gasol

HusbilstipsPosted by Admin 26 May, 2014 12:09
Är du osäker på hur man ska hantera gasolflaskor? Läs då broschyren Gasol för hem och fritid från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Helsingborg och Torekov, Valborg 2014

Husbil i SverigePosted by Admin 08 May, 2014 08:43

30 april 2014, Göteborg - Torekov

På Valborgsmässoafton gav vi oss iväg på vårens första tur till Skåne. Trycket i däcken, på vår husbil, behövde kontrolleras men vår "hemma-mack" höll på att renoveras så vi tänkte göra det på vägen ner. Det var inte helt enkelt, vi besökte tre mackar utmed E6 innan vi hittade en i Varberg som hade fungerande service för att fylla luft i däcken.

Campingen i Torekov har blivit lite av en favorit, vi körde direkt dit och ställde bilen längst ner vid strandpromenaden med vacker havsutsikt genom framrutan. Vi gick en promenad i Torekov där det var nästan folktomt, men flera restauranger var öppna. På idrottsplatsen alldeles intill campingen var det Valborgsfirande klockan 19, vi njöt av värmen från vårelden och lyssnade till vårsånger på trumpet. Kvällen var sval, vindstilla och fin.

1 maj 2014, Hallands väderö

Efter en ganska kall natt (utomhus) vaknade vi upp till en värmande sol. Vi tog det mycket lugnt på morgonen och gick sedan in till Torekov hamn för att ta 12-båten till Hallands Väderö. Vi fick åka med Nanny, en gammal fiskebåt som rullade fint i vågorna. Efter 20 minuters färd var vi framme i Sandhamn där det fanns ett kafé som var på väg att öppnas.

Det blåste rätt kallt från nordost så vi gick först mot nordväst till fyren och därefter söderut utmed västra delen av ön. Naturen är omväxlande och vacker med små skogar, stora träd, vidsträckta ängar och utmed havet finns det både klippor och sandstränder. Vi tittade på vårblommorna, det fanns mängder av vitsippor, trift och styvmorsvioler. Det finns ett reservat för sälar och vi spanade ut mot klipporna men saknade vår kikare.

Sista båten gick tillbaka kl. 15.20 så vi hann inte gå runt hela ön, det är ju viktigt att mysa också och äta upp innehållet i picknickkorgen. Hallands Väderö gav mersmak och nästa gång får vi vandra på sydöstra delen och ta ett dopp i havet.

Tillbaka i Torekov gick vi till G.Swenson's och åt en god fisksoppa, drack ett glas vitt vin och en kopp kaffe. Åter vid husbilen gick vi ut på stranden för att ladda ner eGP (vår dagstidning) till iPaden. Mobildata fungerar dåligt på campingen men vi hade sett andra gäster gå en bit bort på stranden med sina telefoner och där lyckades vi bättre.

2 maj 2014, Torekov - Helsingborg

Vårt mål för dagen var Råå som ligger endast 7 mil bort. Vi tog det väldigt lugnt, körde på småvägar och gjorde flera stopp. I Boarp hittade vi trevliga matbutiker med kött, grönt och hembakat. Där fastnade vi även en stund på Design House Stockholm Open som har fina saker till hemmet.

Färden gick vidare mot Ängelholm, runt Skälderviken och nästan upp till Mölle innan vi vände ner igen mot Helsingborg. Vi tog in på Råå vallar resort som är en stor camping vid havet, cirka 5 km söder om Helsingborg.

I receptionen fick vi en karta och förslag på promenad utmed stranden in till Råå hamn och sedan runt på smågatorna tillbaka. Det var en mysig tur med många gamla hus och små fina trädgårdar.

3 maj 2014, Helsingör

Vi tog lokalbussen till Helsingborg och båten över sundet till Helsingör. Bussbiljett köpte vi på campingen och hållplatsen ligger bara några hundra meter bort. Bussen stannad utanför färjeterminalen och där köpte vi båtbiljetter i en automat. Pris t/r för en person: buss 46 kr, färja 65 kr. Billigt, enkelt och turerna går tätt.

På färjan åt vi röd pölse och drack Tuborg grön, det fanns Gammeldansk också men vi tyckte det var för tidigt med snaps. Solen värmde men vinden blåste kallt när vi
strosade på gågatorna i Helsingör. Vi köpte ost och tittade på öl och vin men tyckte priserna var höga jämfört med Tyskland som vi planerar åka till senare.

På Gästgivaregården åt vi spättafilé med pommes och bearnaisesås, det smakade fint
och Skovlyst IPA (öl) var en ny bekantskap som var riktigt god. Vi avslutade med en promenad runt Kulturhuset och Kronborg slott innan vi återvände med färjan till Sverige och campingen.

4 maj 2014, Helsingborg - Göteborg

Dags att packa ihop och åka hem. Vi har fått mycket frisk luft under den här korta turen och känner oss väldigt nöjda när vi tuffar mot Göteborg.

Kerala i Indien, februari/mars 2014

SolPosted by Admin 18 Mar, 2014 19:49

Vi var två veckor i Kerala med goda vänner för att fira en födelsedag och för att uppleva Indien. Vi började med rundresa i mini-buss i en dryg vecka och avslutade med några härliga dagar på stranden med sol och bad.

Ganesha travel hjälpte oss att planera och boka resan vilket var en enorm hjälp för oss. Dom gav förslag på resväg och utflykter, skötte alla bokningar av hotell, transporter, guider, mm i Indien och allt fungerade perfekt under resans gång.

I bloggen nedan beskrivs vår resa dag för dag. Vi har också gjort en sammanfattning på vår hemsida.

21 februari 2014, Göteborg - Kerala
Vi gav oss iväg från Göteborg på morgonen med bil till Köpenhamn och flög till Dubai med The Emirates. Flyget tog 6 timmar och sedan hade vi 3 timmars väntan på flygplatsen i Dubai. Klockan 2.45 (lokal tid) på natten startade planet mot Cochin i Kerala och efter cirka 4 timmars flygning landade vi klockan 8 (lokal tid) på morgonen nästa dag.

22 februari 2014, Cochin
Det var en lång väntan på väskorna på flygplatsen och flera kontroller av pass och visum. En chaufför med minibuss väntade och körde oss till Fort House hotell, det var ingen lång sträcka men tog nästan 1,5 timma i den täta trafiken av bilar, cyklar, rickshaw, promenerande människor, kor och getter. Det var verkligen fullt av liv och kändes väldigt mycket Indien.

Rummen var inte klara när vi anlände på förmiddagen, men vi åt en sen frukost på hotellet och fick våra rum klockan 12. Vi tog det lugnt och sov någon timma innan vi gav oss iväg på utflykt med rickshaw. Vi besökte ett ayurveda centre, såg hur man rengjorde och torkade ingefära, gjorde lite shopping, gick på strandpromenaden och tittade på de vackra kinesiska fisknäten i solnedgången.

Vi ville köpa öl och blev körda till "systembolaget" där det var en lång kö av gubbar.
Rickshawförarna hjälpte oss med att smita förbi kön och köpa 12 stora öl för 840 rupier. På kvällen satt vi ute och åt middag på Seagull restaurant, granne med vårt hotell. Dom serverade mycket goda räkor (King prawn) i en smakrik sås, till det fick vi cashew- respektive citron- ris som smakade underbart gott.

Temperaturen var 27-28 grader på kvällen och vinden fläktade skönt. Det var lite myggor på kvällen, men hotellet försåg oss med myggmedel (Odomos) som fungerade väldigt bra.

23 februari 2014, Cochin
Tre rickshaws hämtade oss kl 10 för en ny tur runt Fort Cochin. Vi kom inte in i den största katedralen eftersom det var mässa med vacker sång och musik, och fullsatt. Vi fortsatte till Vasco da Gamas grav, det portugisiska museet där vi uppskattade trädgården mest, ett tvätteri där allt gjordes för hand och den rena tvätten hängde i långa rader utanför. Vi besökte förstås ett par tempel och handlade fina sjalar i en "goverment shop". Lunchen intog vi på Ginger House restaurang, vi åt vegetariskt och drack "fresh lime soda", allt smakade väldigt gott.

Vi var tillbaka på hotellet vid halv fyra för en dusch innan vi skulle på kvällens teater-föreställning. Några av oss gick på "sminkparty" (för att se hur skådespelarna sminkar sig), andra vilade lite extra för att sedan gå på Cultural show med massor av dans, musik och kampsport i 1,5 timma. Det var en spektakulär och färggrann uppvisning i fina dräkter, men musiken är inte gjord för våra öron.

Vi hade beställt bord på hotellets restaurang och satt ute på en pir där det fläktade skönt. Vi åt räkor och bläckfisk, medium spicy, det smakade mycket bra. Det serverades ingen alkohol på restaurangen, vi drack lime och ginger soda som smakade friskt och gott. Efteråt delade vi på jättegod mango och några öl utanför hotellrummet, en tidigare obeprövad kombination av smaker.

24 februari 2014, Backwaters med husbåt
En mini-buss hämtade oss kl 10 och körde till Allepey, resan tog 2 timmar och vi hade fullt upp med att se oss omkring och följa allt som hände på gatorna. Vi fick snabbt en superfin båt med tre rum, matsal och en övervåning där vi satt under färden och tittade på alla fantastiska vyer. På båten blev vi omhändertagna av en kapten, en kock och två besättningsmän, vilken service! Vi lånade kylskåpet och la in vår med-havda champagne och några indiska öl. Nu var vi redo att ge oss ut på Backwaters som är ett stort område av sjöar, kanaler, floder och odlingar.

Båten lämnade kajen och tuffade sakta iväg utmed kanalen, vi gjorde oss hemmastadda på andra våningen där vi hade fin utsikt över vattnet och det gröna landskapet. Det fanns hur mycket som helst att titta på, det var fullt liv både på vatten och land. Efter någon timma la båten till och vi blev serverade en mycket god lunch med vegetariska rätter, grillad fisk och ris.

Färden fortsatte och vi passade på att fira en jubilar med presenter och champagne. Vid 16-tiden stannade båten och vi fick kliva ner i en mindre båt, typ större eka med motor. Med den kunde vi ta oss in på mindre kanaler och komma närmre vardagslivet
i Backwaters. Enkla hem, små butiker och odlingar låg längs med kanalen. Många satt och fiskade med en pinne och en kort lina, andra tvättade kläder och många barn var på väg från skolan. Vi kastade pennor till några av barnen och önskade att vi hade haft många fler med oss.

Lite senare på dagen ankrade vår båt upp inför natten och vi blev åter igen serverade kryddig och god mat. På kvällen blev det nästan kolsvart ute och stjärnorna lyste klart. Det var varmt och vi var glada över att det fanns luftkonditionerning på rummet, vi sov gott.

25 februari 2014, Backwaters - Mundackal Estate
Vi vaknade vid halv sju och fick se det vackra morgonljuset över vattnet och palmerna. Frukosten serverades halv åtta och sedan gjorde vi en sista tur med båten till Kumerakom där vi blev hämtade av vår minibuss. Det tog cirka 3 timmar att köra till vårt näst mål Mundackal Estate som är ett "homestay", dvs man bor i någons hem. Vägen var ofta både krokig och ojämn, men det fanns hela tiden något kul att titta på, fullt av liv överallt och chauffören berättade om växter, träd, odlingar, kyrkor, mm under färden. Sista biten var vägen nästan obefintlig, både vi och chauffören undrade om vi kommit rätt. Men det hade vi, framför oss låg plötsligt ett stort hus med en fin trädgård mitt inne i skogen.

Vi blev mycket väl mottagna av värdparet och installerade oss på våra rum innan lunchen serverades. Otroligt god mat som innehöll rätter av fisk, nötkött och förstås vegetariskt. Värdinnan berättade om maten och mycket av det som serverades var odlat på gården.

Värden tog med oss ut på promenad runt sina ägor som till största delen består av gummiodling, men även mycket kryddor. Vi fick oss en ordentlig genomgång av olika kryddväxter, kokospalmens alla möjligheter och en demonstration av gummi-tillverkning från den vita saften som droppar från träden till de svarta, illaluktande gummimattorna. Här hänger gummimattorna på tork innan dom bränns:

Efter en kort paus var det dags för matlagningskurs med värdinnan. Hon var lika väl förberedd som Mat-Tina med mycket färdighackade och malda ingridienser. Hon
lagade det mesta medan vi tittade på, antecknade och fotograferade. Det blev chicken roast, thoran (grönsaksblandning med kokos) och bathura (bröd). Lite senare åt vi upp maten vi lagat plus flera rätter till. En kryddstark och fantastiskt god måltid.

26 februari 2014, Munnar
En indisk frukost serverades klockan åtta, vi fick dosa (en sorts tunna pannkakor), vegetarisk currryrätt, kryddig yoghurt, äggröra med lök och mycket kryddor, toast med hemlagat smör och bananmarmelad, kokta fingerbananer. Vi blev mätta.

Nu bar det av mot västra Ghatsbergen och Munnar, det var slingriga väg, mycket uppför, grönt och fint. Cirka en mil innan Munnar såg vi det första teodlingarna, sååååå vackert med enorma vidder av välklippta tebuskar.

Vi stannade i Munnar för att köpa en karta, öl och vin, och fortsatte sedan mot Bracknell Forest hotell som ligger några kilometer utanför staden. Efter ytterligare en halvtimma på dålig väg kom vi till hotellet som har stora rum och balkonger med utsikt mot skogen. Temperaturen var behaglig, runt 25 grader, luftkonditionering behövdes inte här. Tid för en stunds vila och på kvällen serverades en utsökt middag och vi drack våra med-havda öl till maten.
27 februari 2014, Munnar - Vandring i teodlingarna
Vid nio-tiden åkte vi in till Munnar där en guide mötte upp och försåg oss med lunch-låda och vatten, vi skulle ut på en 5-timmars vandring. Guiden visade oss uppför sluttningarna genom teplantagen och vidare upp genom grassland där vi hade en fantastisk utsikt över teodlingarna och landskapet.

Det var bitvis brant och mycket varmt med en stekande sol från klarblå himmel. Vi passerade kvinnor som arbetade med att klippa av de nya skotten från tebuskarna och vår guide berättade om hur te odlas och produceras. Vi fick veta att det bara finns en typ av teplantor, men tre typer av te: vitt, grönt och svart. Det vita teet görs av de spädaste bladen i toppen och är mycket exklusivt. Teplockarna jobbar 8-17 och måste plocka minst 25kg per dag och tjänar då 180 rupier.

Vi besteg fyra toppar och gick från 1450 till 1900 möh, ganska tufft i värmen men väl värt mödan. På vägen tillbaka pausade vi på ett hotell där vi intog en enkel sopplunch med te. Efter vandringen plockades vi upp av bussen igen och åkte till temuseet där vi fick ytterligare en lektion i teodling och produktion. Vi avslutade besöket med att köpa några olik teer till väldigt bra pris.

Vi fortsatte sedan till Munnar centrum för att se oss omkring i basaren och de kringliggande affärerna. Basaren var väldigt fin med massor av färggranna frukter, grönsaker, kryddor och te.

Vi var tillbaka på hotellet vid femtiden, dammiga, trötta och hungriga. Efter en dusch och lite vila åt vi ännu en välsmakande middag på hotellet. I restaurangen fick vi lite oväntat sällskap av en grupp damer som vi tror var från Island.

28 februari 2014, Kumily
Dags att ge sig av mot nya äventyr i Kumily. Vi åkte längs västra Ghatsbergen, vägen var krokig och ojämn men naturen fantastiskt spännande och vacker med bla odlingar av te och kardemumma. Vi gjorde ett kort stopp för att köpa små bananer, 1,3 kg för 67 rupier, dom var söta och goda. Vi gjorde ytterligare ett stopp för att fika. Där blev vi genast bekanta med de två ägarinnorna som stolt visade oss sin trädgård och berättade att kaféet var nyöppnat sedan en vecka tillbaka. Det är spännande att åka på vägarna i Indien, det händer saker hela tiden och det finns alltid något att förundras över.

Efter fyra timmar nådde vi vårt mål och det fina hotellet Green Woods. Efter lunchen åkte vi till en kryddträdgård där vi blev guidade runt i en timma och därefter körda till en butik där vi handlade kryddor. Vi fortsatte vidare på en kort shoppingrunda och handlade byxor och tunikor för varma dagar.

På kvällen gick vi på kalaripayattu-föreställning (gammal kampsport) där unga män utför gymnastiska övningar och slåss man-mot-man med olika typer av vapen. Vår resguide informerar oss om att det kommer att bli strejk nästa dag och att våra utflykter är inställda. Vi bestämmer oss för sovmorgon och en lugn dag med promenad i Kumily.

1 mars 2014, Kumily - Trekking och båttur i nationalparken
Strax före sju ringer telefonen, det är vår guide som säger att utflykten till nationalparken kan genomföras trots strejk. Kan vi vara klara för avfärd om en kvart? Efter en del missförstånd och strul kommer vi iväg vid åtta och körs till parken där vi möts av två guider. Vi börjar vandringen och spaningen efter vilda elefanter. Vi ser först några stora färska bajsklumpar, sedan spår av elefantfötter i leran och en plats där elefanter nyligen har vilat i gräset. Guiderna spanar och ber oss vara tysta när vi går vidare. Plötsligt stannar dom upp och pekar på en elefant i en glänta några hundra meter bort. Det dyker strax upp ytterligare två elefanter som drar med sina snablar i gräs och gröna blad. Vi fotograferar och tittar i våra kikare. Tystnaden bryts av trumpetande elefanter lite längre in i skogen och guiderna säger att det finns fler elefanter i närheten. En stund senare får vi syn på ytterligare två stora elefanter en bit bort. Vi står en lång stund och bara njuter av att se dessa enorma djur röra sig i sin naturliga miljö.

Några timmar senare blir vi hämtade på hotellet igen och åker för att äta en snabb lunch innan nästa utflykt. På den lilla enkla restaurangen blev vi tillfrågade om vi ville ha öl till maten (ej tillåtet idag eftersom det är "dry day" i hela Kerala första dagen i varje månad) men vi tackade ja och blev serverade öl i tekanna och temuggar, mycket diskret.

Vi åkte tillbaka till nationalparken och till Lake Peryiar, en konstgjord sjö, där vi var ute på en båttur i 1,5 timma för att se på djurlivet. Det fanns massor av djur utmed stränderna och i vattnet: indiska bisonoxar (gaur), samba deer, fåglar, apor, några vildsvin och en sköldpadda.

Efter äventyren tog vi en fika i hotellets egen trädkoja, och därefter firade vi de vilda elefanterna med vår sista flaska champagne. På kvällen gick vi till restaurang Ambadi och åt ännu en god måltid. Vid 22-tiden stängde butikerna och det blev ganska mörkt på gatorna, det var skönt att vara sex personer i sällskapet.

2 mars 2014, Kumarakom - Vila?
Efter frukosten gav vi oss iväg mot Kumarakom och Backwaters för en vilopaus efter
några intensiva dagar. Med en kort fikapaus och en extra toa-paus (första och enda lilla magproblemet på resan) tog färden cirka fyra timmar. Vi tog in på Eastend Lakesong, ett väldigt fint hotell vid stranden av Vembanad Lake.

Precis framför våra rum och uteplatser dukades det upp till en stor bröllopsfest med Bollywood-tema och vistelsen blev inte så lugn och vilsam som vi tänkt oss, däremot mycket mer spännande. Gäster i vackra färgglada kläder vandrade in till intensivt trummande och efter en tag började underhållningen på en stor scen nere vid sjön. Det bjöds på massor av indisk musik och dans a la Bollywood. Bröllopsfesten skulle sluta 22.30 och musiken på stora scenen slutade spela på minuten. Men strax efter började discot med en volym som gjorde att ingen kunde sova. Vi gick till receptionen och bad om ett tystare disco, men det hjälpte föga. Festen höll på till efter ett på natten, som sagt en rolig upplevelse med indiskt bröllop men inte så rofyllt.

3 mars 2014, Kovalam - Sol och bad
Vi fick en fin frukost och hade lite tid att njuta på våra uteplatser innan avfärden mot Kovalam. Resan tog 5 timmar med en kort fikapaus. Nu skulle vi stanna i Kovalam några dagar för sol och bad innan hemresan. Vi tackade vår fantastiska chaufför och det var nästan sorgligt att lämna honom efter 8 dagar tillsammans på de indiska vägarna. Han hade kört prickfritt och säkert, tvättat bussen varje dag och verkligen gjort allt för oss och för att vi skulle trivas.

Soma Palmshore beach resort i Kovalam var ett lite enklare hotell och vi var först lite besvikna på avsaknaden av plats för resväskor och kläder. Men vi insåg snart att läget var fantastiskt bra och rummen helt okej. Vi åt en enkel lunch i restaurangen och gick sedan ner till den privata stranden som var nästan folktom. Det första doppet i det ljumna Arabiska havet och dom stora vågorna var underbart.

På kvällen gick vi till stranden bredvid, Lighthouse beach, där det finns massor av restauranger och affärer med turist-anpassat utbud. Vi åt jättegod mat från tandoori-grillen, öl fanns inte på menyn men vi frågade och blev serverade i stora te-muggar, ölflaskorna fick vi gömma på golvet.

4 mars 2014, Kovalam - Sol och bad
Vi steg upp halv sju och gick en långsam och skön morgonpromenad utmed stranden norrut. Förutom en del turister såg vi en stor grupp fiskare som höll på att dra upp ett enormt fiskenät ur havet . Vi stod i nästan två timmar och tittade på skådespelet och blev inbjudna att vara med och dra in nätet. Fångsten var en besvikelse för oss, nästan bara småfisk och inte särskilt mycket med tanke på alla som slitit och jobbat med nätet.

Efter en sen frukost blev det strandläge, vi hyrde 6 stolar och 3 parasoller hela dagen för 900 rupier. Vi solade i skuggan av parasollerna och badade i dom fantastiska vågorna. Vid ett tillfälle fick vi se delfiner hoppa i vattnet inte långt från stranden. Några av våra vänner simmade ute i vågorna fick en riktig närbild.

5 mars 2014, Kovalam - Sol och bad
Vi började åter med en morgonpromenad och sedan blev det en heldag på stranden och i havet. Det var väldigt roligt att "kropps-surfa" i dom stora vågorna, vi sköljdes upp på stranden med badkläderna fulla av sand. "Cementrumpa" blev ett nytt uttryck. Det fanns några få försäljare på stranden som var väldigt trevliga. Vi köpte ett stort fat med uppskuren färsk frukt för 100 rupier och flera färggranna saronger.

På kvällen gick vi en längre tur på stan och hittade några små gränder bakom strandpromenaden där vi handlade te och kryddor. Vi åt en riktig festmåltid med
tiger prawns och mixed seafood. Kalaset kostade hela 9500 rupier för 6 personer, vår dyraste måltid på hela resan. Halva priset var mer normalt.

6 mars 2014, Kovalam - Trivandrum
Vi hade bokat en taxi klockan sju på morgonen för att se Trivandrum, Keralas huvudstad med 3 miljoner invånare. Vi började med att besöka Ganesha templet. Utanför templet satt det några damer med stora högar av kokosnötter, vi köpte varsin och tog med in till templets ingång. Där fick vi ta av sandalerna och tvätta våra kokosnötter som vi sedan kastade mot en mur så att dom krossades. Detta var ett offer till guden Ganesha som man gör för att tacka för något eller be om något.

Vi fortsatte sedan till Trivandrums största tempel där indierna stod utanför och klädde om innan dom gick in i templet. Vi var inte välkomna in utan fick stanna utanför, beundra byggnaden och köpa souvenirer.

Chauffören körde en tur och visade oss ytterligare tempel, en moské, en kyrka och flera pampiga byggnader. Nästa mål var Chala bazar som visade sig vara ett antal gator som kantades av alla möjliga försäljare. Här fanns allt från guldsmycken till riskokare och det var ett myller av människor, rickshaws och mopeder. Det var enormt varmt och efter några inköp åkte vi vidare till en indisk shoppinggalleria med luftkonditionering. Där fanns massor av tyger, sjalar, vackra indiska kläder, mm. För oss var det svårt att hitta i det enorma utbudet, vi skulle behövt en guide i affären.

7 mars 2014, Kovalam - Sol, bad och shopping
Vi började åter med en morgonpromenad och siktade mot moskén i söder. Efter en kort stund kände vi oss inte alls bekväma med omgivningen, det såg verkligen fattigt ut och vi mötte många tiggare och stirrande män. Här hörde vi inte hemma och
vände därför om och gick den vanliga turen till Lighthouse beach där turister håller till. Vi gick till restaurang Fusion för att äta frukost och blev serverade en underbar mangojuice, dosas, pannkakor och frukt med yoghurt och gott kaffe. På vägen tillbaka till hotellet shoppade vi handbroderade kuddvar, väskor och sjalar.

Nu var det dags att njuta de sista timmarna på stranden och i vågorna. Men allting har en ände och vi måste gå upp på hotellrummet för att packa. Efter en stunds funderande och pusslande fick vi ner alla nya grejer och kläder i våra resväskor.
Vi avslutade dagen med att köpa några silversmycken och åt en fantastiskt god chicken tikka masala på restaurang Tandoori.

8 mars 2014, Kovalam - Dubai
Vi blev hämtade klockan 8 och körda till flygplatsen på 20 minuter. Väl inne tog det en bra stund att komma igenom alla kontroller av pass, biljetter, packning och en kroppsvisitering. Flyget till Dubai gick iväg precis på utsatt tid och tog drygt 4 timmar.
Vi fick varsin jättestor lägenhet på Flora park hotell i Dubai, ställde in väskorna och tog taxi till Burj Khalifa. Där tittade vi på lyxbilar, strosade runt i Dubai mall och åt hamburgare. Det började mörkna ute och vi gick ut och tittade upp på den 828 meter höga byggnaden och på vattenkaskaderna och ljusspelet i den stora fontänen. Kontrasten mot Kerala kunde inte varit större.

En taxi tog oss till Gold Souk och vi gick runt en stund i de äldre kvarteren och tittade på massor av guldbutiker. Smyckena var lite väl pråliga för vår smak och vi orkade inte engagera oss i några inköp. Trötta tog vi taxi tillbaka till hotellet och somnade snart i de stora sängarna.

9 mars 2014, Dubai - Köpenhamn - Göteborg
Det tog en bra stund att åka den korta vägen till flygplatsen eftersom det var långa köer till terminalen för the Emirates. Det var massor av kontroller igen innan vi var klara för avfärd. Allt tog längre tid än vad vi räknat med så istället för frukost i lugn och ro på flygplatsen blev det en snabb macka med kaffe i väntan på ombordstigning.

Flyget gick punktligt även denna gång och i Danmark gick vi snabbt igenom pass-kontrollen. Väskorna kom efter en stund och vid bandet fanns en taxfree butik där vi kunde köpa med oss en flaska whiskey. Bussen tog oss till parkering 17 och sedan var det full fart med bil hem till våren i Göteborg.